اصطلاح بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به استفاده از کانال های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی ، موتورهای جستجو و سایر کانال های مشابه است. بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه ۱۹۹۰رایج شد.
بازاریابی دیجیتال شامل برخی از اصول مشابه با بازاریابی سنتی است و اغلب روشی جدید برای شرکتها برای نزدیک شدن به مشتریان و درک رفتار آنها در نظر گرفته میشود. شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند.
دیجیتال مارکتینگ تمام تلاشهای مربوط به بازاریابی است که با استفاده از دستگاههای الکترونیکی و اینترنت انجام میشود. کسب و کارها از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده میکنند.
دیجیتال مارکتینگ تمام تلاشهای مربوط به بازاریابی است که با استفاده از دستگاههای الکترونیکی و اینترنت انجام میشود. کسب و کارها از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده میکنند.
آشنایی با بازاریابی دیجیتال
بازاریابی به هر فعالیتی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می کند. بازاریابی برای موفقیت، به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش و توانایی ارائه کالا به کاربران نیاز دارد. این معمولاً توسط متخصصان یا بازاریابهای خاصی انجام میشود که میتوانند به صورت داخلی (برای شرکتها) یا خارجی با سایر شرکتهای بازاریابی کار کنند.
به طور سنتی، شرکت ها بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این گزینهها هنوز هم وجود دارند، اما ظهور اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکتها به مشتریان شد. در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد. این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وبسایتها، رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو ، اپلیکیشنها میشود.
افزایش فناوری و روندهای جدیدتر، شرکت ها را مجبور کرد تا شیوه بازاریابی خود را تغییر دهند. ایمیل یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال بود. این تمرکز به موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه میداد تا چیزهای کلیدی و برچسبگذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه سایتهای اشتراکگذاری مانند فیسبوک این امکان را برای شرکتها فراهم کرد تا دادهها را برای رسیدگی به علاقه مندی های مصرفکننده ردیابی کنند.
گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای دیجیتال اکنون این کار را برای شرکتها آسانتر میکنند تا خود را همراه با محصولات و خدمات خود به مشتریان عرضه کنند. مطالعات نشان می دهد که مردم ترجیح می دهند از تلفن های خود برای ورود به اینترنت استفاده کنند. بنابراین جای تعجب نیست که ۷۰ درصد از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً در تلفن های خود) تصمیم به خرید می گیرند.
طبق تعریف شرکت هاب اسپات (HubSpot):
دیجیتال مارکتینگ تمام تلاشهای مربوط به بازاریابی است که با استفاده از دستگاههای الکترونیکی و اینترنت انجام میشود. کسب و کارها از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده میکنند.
نیل پتل (neilpatel) بازاریابی دیجیتال را اینگونه تعریف میکند:
دیجیتال مارکتینگ به هر نوعی از بازاریابی محصولات و خدمات گفته میشود که شامل دستگاههای الکترونیک شده و روی این دستگاهها پیادهسازی میشود. براین اساس بازاریابی دیجیتال هم به صورت آنلاین و هم به شکل آفلاین قابل اجراست.
انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می شد. اینها کانال هایی هستند که هنوز هم وجود دارند. کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند. در زیر هشت مورد از رایجترین راههایی که شرکتها میتوانند برای تقویت تلاشهای بازاریابی خود در پیش بگیرند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است از چندین کانال در تلاش خود استفاده کنند.
بازاریابی وب سایت
یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. وب سایت به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده از آن آسان باشد.
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل ، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیس بوک راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.
کمپینهای PPC میتوانند کاربران را بر اساس ویژگیهای جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیمبندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم های PPC تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.
بازاریابی محتوا
هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های PPC تبلیغ می شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و وبینارها است.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما بازاریابی ایمیلی این نیست. این نوع بازاریابی به شرکت ها این امکان را می دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آنها علاقه مند است در تماس باشند.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
هدف اصلی کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین اشکال بازاریابی است و اینترنت جان تازه ای به این آماده باش قدیمی بخشیده است. با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا سرنخ معرفی می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف مانند آمازون برنامه های وابسته دارند که میلیون ها دلار در ماه به وب سایت هایی که محصولات خود را می فروشند پرداخت می کنند.
بازاریابی ویدئویی
یوتیوب یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط برای استراحت، به YouTube روی می آورند.
چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و حتی TikTok برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارد. شرکتها بیشترین موفقیت را در ویدیو با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی گستردهتر پیدا میکنند.
پیام کوتاه
شرکتها و سازمانهای غیرانتفاعی نیز از پیامک یا پیامک برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصتهایی به مشتریان مشتاق استفاده میکنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپینهای ارسال متن به مشتریان نیز به مشتریان اجازه میدهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت کنند یا به آنها بدهند.
برخی از بزرگترین کمپین های تبلیغاتی جهان از طریق روش های سنتی اجرا می شدند. مرد مارلبورو در چاپ بسیار محبوب بود در حالی که وندی با “Where’s the beef” افراد را شگفت زده کرد. اما تغییر در نحوه مصرف رسانه ها توسط مردم، شرکت ها را مجبور کرد تمرکز خود را تغییر دهند. بازاریابی دیجیتال در حال حاضر به همان اندازه بزرگتر از تبلیغات سنتی و ابزارهای بازاریابی است. و شما می توانید انتظار داشته باشید که با ادامه تغییر فناوری، همه چیز به تکامل خود ادامه دهد.
منبع: https://hooranmarketing.ir