شروع راه وردپرس…!!!

شروع راه وردپرس…!!!

تاریخچه ی وردپرس

نزدیک 20 ساله (از سال 2003) که وردپرس وجود داره و بازوی قدرتمند وبلاگ ها، وبسایت ها و فروشگاه های جهانه، چرا اینو میگیم ؟؟ شاید براتون جالب باشه که بیش از 43% وب سایت های جهان با وردپرس ساخته شدند.

در اوایل سال 2001 بود که یک برنامه نویس فرانسویی به نام میشل والدریگی (Michel Valdrighi) نرم افزار وبلاگ نویسی b2/cafelog رو توسعه داد، اما مدتی نگذشت که توسعه ی این پروژه متوقف شد. (تعطیل شد رفت.)

درست در سال 2003 بود که مایک لیتل(Mike Little) و مت مولنوگ (Matt Mullenweg) تصمیم گرفتند یک پلتفرم جدید بر پایه b2/cafelog بسازند. احتمالا این دونفر نمیدونستند که مسیری رو شروع کردند که به نفع میلیون ها کسب و کاره و باعث میشه که چندین هزار توسعه دهنده و طراح و نویسنده و وبلاگ نویس و کسب و کار ، کسب درآمد کنند.

در 27 می 2003 (6 خرداد 1382) ، مت اعلام کرد که اولین نسخه وردپرس دردسترسه و جالب اینه که مورد استقبال جهانی قرار گرفت، و براساس b2/cafelog با پیشرفته های گسترده ساخته شد. اولین نسخه شامل یک رابط مدیریت جدید، قالب های جدید و ایجاد قالب های سازگار با  XHTML 1.1 بود.

شروع راه وردپرس

 

نسخه 1.2

در می 2004 (خرداد 1383) ، نسخه 1.2 با معماری پلاگین ارائه شد، که به کاربر این امکان رو میداد تا با نوشتن افزونه های خود و اشتراک گذاری با سایر افراد جامعه ؛ عملکرد وردپرس رو گسترش بده.

در همین سال بود که هرچی وردپرس آغوششو برای جامعه باز میکرد ، Moveable Type رهبر جامعه در صنعت بازار وبلاگ نویسی شرایطی ایجاد کرده بود که زیاد مورد پسند کاربرانش نبود ، و این امر موجب شد که کاربران به دنبال پلتفرم جدیدی برای وبلاگ نویسی باشند و چه چیزی بهتر از وردپرس که متن بازه، آسانه ، انعطاف پذیره و ویژگی های جذاب زیادی داشت، و اینجا بود که کاربران این پلتفرم قوی رو انتخاب کردند.

وردپرس نسخه 1.2

با افزایش تعداد کاربران، وردپرس با کمک و علاقه جامعه شروع به بهتر شدن کرد.

 

نسخه 1.5

در فوریه 2005 (اسفند 1383) ، نسخه ی 1.5 با صفحات جدیدتر ، ابزار های بهتر ، قالب های پیشفرض جدید و یک سیستم قالب کاملا جدید عرضه شد و مت با این جملات این مورد رو اعلام کرد:

 
وردپرس 1.5

در نسخه 1.5 ما یک سیستم قالب فوق‌العاده منعطف ایجاد کرده‌ایم که به جای اینکه انتظار داشته باشید با آن سازگار شوید، با شما سازگار است. شما می توانید کل وبلاگ خود را از طریق یک فایل اجرا کنید، درست مانند قبل، یا می توانید به معنای واقعی کلمه یک الگوی متفاوت برای هر دسته مختلف داشته باشید. ما همچنین عناصر رایج سایت مانند سرصفحه، پاورقی و ستون‌های فرعی را به فایل‌های خود تبدیل کرده‌ایم تا بتوانید در یک مکان تغییر ایجاد کنید و فوراً آن را در همه جا ببینید.

مت مولنوگ

نسخه 2.0

در دسامبر 2005 (دی 1384) ، نسخه ی 2.0 با داشبورد مدیریتی جدید منتشر شد. این بخش مدیریتی یک بازنگری کامل از صفحه های مدیریت بود.

از جاوا اسکریپت و DHTML برای ایجاد یک رابط کاربری بهتر استفاده کردند که در آن کاربران برای انجام برخی کارهای ساده نیازی به بارگذاری صفحه نداشتند. کاربران اکنون می‌توانند بدون خروج از ویرایشگر پست، دسته‌ها و برچسب‌ها را به پست‌ها اضافه کنند یا بدون بارگیری مجدد صفحه نظرات، نظرات را حذف کنند.

طراحی سایت
 
برای مشاده ادامه این مقاله به سایت گروه طراحی و برنامه نویسی علی نیازی مراجعه بفرمایید.

اطلاعیه ها

اولین نشست کارگروه صنایع معدنی زیست بوم نوآوری شرق ایران
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان