چرا دانش بنیان شویم؛ مزایای کسب تأییدیه دانش بنیان

چرا دانش بنیان شویم؛ مزایای کسب تأییدیه دانش بنیان

مهم ترین هدف شرکت ها و موسسات برای کسب مجوز دانش بنیانی و ورود به حوزه کسب و کارهای دانش بنیان، بهره مندی از مجموعه مشوق ها و تسهیلاتی است که تداوم حرکت دانش‌محور شرکت را تضمین نماید. این مشوق ها و تسهیلات در ابعاد مطالعات اولیه محصول، توسعه فنی، بازاریابی و فروش، مالی و منابع انسانی به حمایت از شرکت ها می پردازد. بااین‌حال تنوع فرصت های حمایتی و نهادهای حمایتگر به حدی است که بدون ارائه یک دسته بندی کاربردی از مجموعه مزایایِ مورد نظر، بهره مندی از آنها با پیچیدگی و سردرگمی همراه خواهد بود. لذا در ادامه به ارائه یک دسته بندی ملموس از خدمات و تسهیلاتِ پس از اخذ مجوز دانش بنیانی خواهیم پرداخت. بندهایی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، مزایای مستقیم و غیر مستقیم دانش بنیانی را برای سه دسته شرکت های نوپا، تولید کننده و صنعتی در بر می گیرد.
۱- تسهیلات مالی دانش بنیان شرکت نوپا تسهیلات قرض‌الحسنه (با کارمزد ۴%) تا سقف ۱ میلیارد ریال از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی. مبالغ بالاتر از ۱ میلیارد ریال مستقیماً با تصویب کمیته اعتباری صندوق و بررسی دقیق تر امکان پذیر است. اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۳ میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان نوپایی که از تسهیلات قرض‌الحسنه ۱ میلیاردی به‌صورت موفقیت آمیز استفاده کرده و به اهداف معین شده رسیده باشند. تسهیلات تأمین سرمایه در گردش یا خرید تجهیزات برای توسعه زیرساخت تا سقف ۱ میلیارد ریال. شرکت تولیدی اخذ تسهیلات برای مواردی از قبیل؛ تأمین سرمایه در گردش برای تولید محصولات دانش بنیانی که در حال حاضر تولید می شوند، افزایش ظرفیت تولید محصولات، رفع گلوگاه های فنی تولید، ایجاد ظرفیت تولید برای محصولات دانش بنیان جدید، تأمین سرمایه گذاری ثابت برای خرید تجهیزات و ماشین آلات و یا ایجاد زیرساخت برای توسعه یا تولید محصول جدید، توسعه زیرساخت‌های تحقیق و توسعه. شرکت صنعتی شرکت های دانش‌بنیان صنعتی نیز می توانند همانند شرکت های دانش بنیان تولیدی از خدمات و تسهیلات مالی صندوق نوآوری و شکوفایی بهره مند شوند.
۲- تبلیغ و توسعه محصول و مطالعات بازار یکی از مجموعه خدماتی که پس از اخذ صلاحیت دانش بنیانی به شرکت های مشمول ارائه می شود، مربوط به تبلیغ و توسعه و مطالعات بازار محصول دانش بنیان است. نمونه ای از این خدمات در کریدور صادراتی در زمینه های طراحی و ایجاد وب سایت، تهیه اقلام تبلیغاتی، طراحی صنعتی و بسته‎بندی صادراتی و تهیه گزارشات تحقیقات بازار و انجام می شود. همچنین مطابق توافق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صداوسیما، شرکت های دانش‌بنیان می توانند از تخفیف ۳۰ الی ۴۰ درصدی برای تبلیغ تلویزیونی محصولات خود بهره مند شوند. در این زمینه دستگاه های تسهیل گر دیگری از جمله ستادها و کریدورهای ویژه توسعه فناوری، فن بازار ملی ایران، شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به ارائه خدمات مشابه می‌پردازند .
۳- لیزینگ محصولات دانش بنیان خدمت لیزینگ به این صورت است که شرکت دانش بنیان در صورت داشتن خریدار برای محصول دانش بنیان خود می تواند برای اخذ تسهیلات لیزینگ اقدام کند. کارگزاران مرکز فن بازار ملی ایران توانمندی خریداران و فروشندگان را سنجیده و در صورت تأیید، قرارداد با فروشندگان و خریداران توسط عاملیت مالی منعقد خواهد شد. در طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان شرکت فروشنده محصول خود را به شرکت خریدار تحویل داده و هزینه کالای خود را از نهاد مالی مرتبط با مرکز فن بازار ملی ایران دریافت می کند. سپس شرکت خریدار به صورت اقساط اقدام به بازپرداخت هزینه کالا به نهاد مالی می نماید. میزان تسهیلات در این طرح برابر با ۷۰% مبلغ قرارداد یا پیش فاکتور تا سقف ۵ میلیارد ریال برای هر مورد تسهیلات است. مطابق ضوابط فعلی این طرح، نرخ سود ثابت ۹% در سال (البته ممکن است در آینده تغییر یابد)، دوره تنفس خریدار بین ۳ تا ۶ ماه و دوره بازپرداخت حداکثر ۳۰ ماه خواهد بود.
۴- معافیت مالیاتی آن بخش از درآمد شرکت ها و موسسات دانش بنیان که از محل فعالیت های دانش بنیان آنها کسب شود، به مدت ۱۵ سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت و یا موسسه دانش بنیان از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم و همچنین پرداخت عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف است. همچنین شرکت های دانش بنیان می توانند از معافیت مالیاتی پس از استقرار در پارک های علم و فناوری نیز برخوردار شوند.
۵- خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد و خلق ثروت برای جامعه از طریق صادرات محصولات با فناوری بالا، اقدام به حمایت از خدمات کریدور صادرات محصولات دانش بنیان نموده و این امکان را فراهم آورده است تا صادرات شرکت‌ها از طریق این‌گونه خدمات تسریع یابد. شرط لازم دریافت این خدمات برای شرکت‌ها، داشتن تأییدیه دانش بنیان از کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان است تا بتوانند از خدمات زیر استفاده کنند: تسهیلات نقل‌وانتقال مالی، اخذ مجوزها و استاندارهای بین‎المللی، طراحی صنعتی و بسته‎بندی صادرات، خدمات تبلیغاتی و بازاریابی بین‎الملل، خدمات بازرگانی و حمل‌ونقل، حمایت از حضور در نمایشگاه های بین المللی، مالکیت فکری و تحلیل پتنت، مشاوره و تدوین برنامه صادراتی و آموزش بازرگانی.
۶- معافیت گمرکی شرکت های دانش بنیان بخش مهمی از حمایت های قانونی از شرکت های دانش بنیان به معافیت های گمرکی اختصاص دارد. البته این معافیت ها تنها شامل کالاهای غیرتجاری می شود. منظور از کالای تجاری کالایی است که به تشخیص گمرک ایران برای فروش وارد می گردد، اعم از این‌که به همان شکل یا پس از انجام عملیات (اعم از تولیدی، تفکیک و بسته بندی) به فروش برسد. به‌عبارت‌دیگر، مواد، قطعات و کالاهایی که با هدف استفاده در محصول نهایی وارد شده و به فروش می رسند، مشمول این معافیت ها نیستند.
۷- خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ایران با هدف هم‌افزایی توانمندی های آزمایشگاهی کشور در حوزه های مختلف فناوری های پیشرفته و راهبردی به ارائه خدمت می پردازد. شرکت های دانش بنیان با ورود به سامانه شبکه آزمایشگاهی می توانند پس از ثبت نام از تخفیف ۵۰ درصدی تا سقف ۲۰ میلیون ریال در سال استفاده نمایند. سرفصل های اصلی حمایتی شبکه عبارت اند از: حمایت از تعمیر و نگهداری، ارتقا، کالیبراسیون و تأمین قطعات برای تجهیزات موجود؛ حمایت از برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی و یا حضور کارشناسان مراکز در این دوره ها؛ حمایت از ایجاد و فعالیت کارگروه های تخصصی دستگاهی به منظور ایجاد جریان دانش و ارتقای توانمندی کارشناسان؛ حمایت از اخذ اعتبارنامه استاندارد ISO/IEC17025 توسط مراکز عضو شبکه؛ حمایت از پیاده سازی نرم افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی تولید داخل کشور؛ حمایت از خرید تجهیزات آزمایشگاهی داخلی و خارجی.
۸- خدمات مالکیت فکری یکی از مهم‌ترین الزامات ورود فناوری‌های نوین به بازار، اطمینان از حفاظت حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت افراد یا شرکت‌های نوآور بر آنها است. کانون پتنت ایران با در نظر گرفتن نیازمندی‌های کشور در زمینه مالکیت فکری، مجموعه ای از مهم ترین خدمات این حوزه را مطابق فهرست زیر به شرکت های فعال در حوزه دانش بنیان ارائه می کند. ثبت اختراعات در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا (USPTO، EPO)؛ حمایت ۹۰ درصدی از کل هزینه‌های ثبت اختراع در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا (USPTO، EPO)؛ ارائه مشاوره فنی و تخصصی در زمینه نگارش متن اختراع (Draft) استاندارد؛ ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع داخلی ارجاع شده از اداره کل مالکیت صنعتی ایران؛ اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی به شرکت‌های دارای پتنت خارجی؛ حمایت تشویقی ۱۰ میلیون تومانی از دانشگاه‌های دارای پتنت در دفا‌تر ثبت اختراع معتبر دنیا؛ ثبت علائم تجاری (برند) در داخل و خارج از کشور؛ حمایت ۷۰ درصدی از هزینه‌های ثبت علائم تجاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان؛ مشاوره در زمینه ثبت طرح‌های صنعتی؛ توانمندسازی کار‌شناسان دفا‌تر مالکیت فکری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور؛ برگزاری سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی مالکیت فکری برای دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان؛ ارائه مشاوره فنی و تخصصی در زمینه ارزش‌گذاری و تجاری‌سازی اختراعات؛ تحلیل پتنت و رصد فناوری در حوزه‌های تخصصی؛ ایجاد بانک اطلاعات اختراعات ثبت‌شده معتبر.
۹- استقرار فیزیکی یکی از خدمات جدیدی که صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان تعریف کرده است، ارائه تسهیلات در جهت کمک به استقرار شرکت های دانش بنیان در مجتمع هایی است که تحت عنوان برج فناوری نام برده می شوند. در این راستا می‌بایست حداقل ۱۰ شرکت دانش بنیان با یکدیگر توافق کرده و تجمیع شوند، سپس صندوق نوآوری و شکوفایی یک ساختمان برای این شرکت ها خریداری نموده و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار آن ها قرار می دهد. همچنین در طرحی مشابه و با توافق سازمان صنایع کوچک، شرکت ها و موسسات دانش بنیان از تخفیف ویژه در واگذاری زمین شهرک های صنعتی برخوردار می شوند. طبق شرایط این طرح، آورده نقدی شرکت ها و موسسات دانش بنیان در مناطق توسعه یافته حداقل ۱۰ درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته حداقل ۵ درصد بوده و اقساط طرح به صورت حداکثر ۱۴ قسط ۳ ماهه (مجموعاً ۴۲ ماه) و با بخشودگی ۵ درصد از کل مبلغ قرارداد، خواهد بود.
۱۰- دوره های آموزشی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف آموزش و توانمند سازی مدیران و کارآفرینان جوان، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی شرکت های دانش بنیان در حوزه های کاربردی مربوط به کسب وکار با تخفیف ۶۰ درصدی برای نمایندگان شرکت‎های دانش بنیان می‎نماید. در این راستا دوره‎های مرتبط با مسائل مالی و حسابداری، قانون و تجارت و سایر موضوعات نظیر مسائل بیمه و قرارداد از اولویت بیشتری برخوردار هستند. با این حال دوره‎های متعدد دیگری در زمینه‎های شناخت فضای کسب وکار و بازاریابی نیز توسط این کارگروه برگزار می‎گردد. این دسته از خدمات در اغلب نهادهای تسهیل گر اکوسیستم دانش بنیان، از جمله ستادها و کریدورهای ویژه توسعه فناوری، فن بازار ملی ایران، شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم و فناوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تعریف شده است.
۱۱- کسری خدمت نظام وظیفه دانش بنیان در طرح نظام وظیفه تخصصی مطابق شیوه نامه دانش آموختگان برتر فناور، هرکدام از شرکت های دانش بنیان که دارای فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی باشد، اعم از شرکت های نوپا، تولیدکننده و صنعتی، می‌توانند یک نفر را به‌ عنوان سهمیه کسب سهمیه نظام وظیفه معرفی کنند. این شرکت ها، همچنین می توانند به ازای هر ۵۰۰ میلیون تومان فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی، یا هر ۱۰ نفر نیروی انسانی شاغل بیمه ‌شده، یک نفر دیگر را نیز به‌عنوان سهمیه کسری نظام وظیفه معرفی نمایند.
۱۲- پیوند با نهادهایی حمایتی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و بهره مندی از خدمات آنها بهره مندی از مجموعه خدمات و تسهیلاتی که در بندهای فوق مورد اشاره قرار گرفت، نیازمند شناخت مناسب نسبت به بازیگران اکوسیستم دانش بنیان و نقش های هریک از آنها و برخورداری از یک شبکه پایدار ارتباطی برای بهره مندی از فرصت های موجود در این محیط است. در جدول زیر مهم ترین نهادهای تنظیم کننده و تسهیل گر در اکوسیستم دانش بنیان که به طور مستقیم با خدمات و تسهیلات دانش بنیانی در ارتباط هستند، به همراه نقش نهادی و خدمات آن ها فهرست شده است. بدیهی است برقرای یک پیوند منسجم با نهادهای مذکور نقشی موثر در خلق و جذب فرصت های تجاری برای شرکت ها و موسسات دانش بنیان خواهد داشت.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

دوره آموزشی آشنایی با تحلیل مطالعات امکان‌سنجی فنی - اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری با نرم افزار کامفار 3
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
استارتاپ ویکند تخصصی زرناب  (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان