پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ، میزبان کارگروه بازنگری سند توسعه اشتغال استان

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ، میزبان کارگروه بازنگری سند توسعه اشتغال استان

 جلسه تبیین ظرفیت های  شرکتهای دانش بنیان در ایجاد اشتغال و بازدید از چند شرکت دانش بنیان با حضور پورعیسی ، رییس سازمان ، ناصری ، رییس پارک علم و فناوری و  کارشناسان دستگاه های اجرایی ذیربط، نمایندگان تشکل های بخش خصوصی و تعاونی پنج شنبه 98/5/11 در پارک علم و فناوری استان برگزار شد.

پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی برفناوری، امروزه مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است. پارک علم و فناوری خراسان جنوبی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این راستا و با توجه به امکانات بالقوه استعداد مطلوبی که در زمینه های مختلف اقتصادی دارد در جهت تحقق آرمان توسعه علمی و بین المللی در سال 1390 راه اندازی و شروع به فعالیت نموده است. ایجاد چشمه های فناوری و تسهیل فرایند جذب، ارتقا، و انتشار آن برای تحقق محصولات در عرصه تولید صنعتی از جمله اهداف کلان پارک علم و فناوری خراسان جنوبی می باشد.

در جلسه مذکور، با عنایت به لزوم استفاده از تجربیات طرح های اشتغالزایی دستگاه های اجرایی ، هشتمین جلسه هم اندیشی  اشتغال با محوریت تبیین ظرفیت های  شرکتهای دانش بنیان در ایجاد اشتغال با حضور  نمایندگان دستگاه های اجرایی  ذیربط ، نمایندگان  تشکل های بخش خصوصی  و تعاونی  برگزار گردید .

پور عیسی ، رئیس  سازمان  مدیریت و برنامه ریزی استان؛ نقش  شرکت های دانش بنیان را در رشد و توسعه اقتصاد ی منطقه ، با اهمیت شمرد و بر معرفی ظرفیت های این بخش تاکید کرد. وی از دستگاه های اجرایی خواست همکاری لازم را با پارک علم و فناوری استان به عنوان نهاد تسهیلگر در حوزه کسب و کار  داشته باشند. ایشان بر نقش آموزش و توانمند سازی جامعه هدف تاکید کرد .

 پورعیسی از دستگاه های اجرایی خواست تا همکاری لازم برای دراختیار قراردادن ساختمان های مازاد برای استقرار شرکت های دانش بنیان با پارک علم و فناوری داشته باشند. 

در این جلسه  ناصری، رئیس پارک علم و فناوری استان گزارشی از وضعیت شرکتهای دانش بنیان و فعالیت پارک  و مراکز رشد ارائه نمود . وی فرهنگ سازی در حوزه IT ، تسهیل در شرایط صدور مجوزهای کسب و کار  برای شرکت های دانش بینان  و ... تاکید نمود.  

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: زیرساخت‌های پارک علم و فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان بسیار ضعیف است.

محمدعلی ناصری، در جلسه بازنگری سند توسعه اشتغال استان با محوریت شرکت‌ها و اقتصادهای دانش بنیان، اظهار کرد: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به لحاظ داشتن شرکت‌ها نسبت به جمعیت و اقتصاد استان از وضعیت خوبی برخوردار است.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری به راحتی می‌تواند تعداد شرکت‌های خود را به 500 شرکت برساند و شغل‌های بسیاری را تولید کند، اما متاسفانه در این زمینه با چالش هایی رو به رو است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه از جمله این چالش‌ها بحث صدور مجوزها است که مقررات دست و پا گیری دارد، تصریح کرد: چالش دیگری که وجود دارد در رابطه با زیر ساخت‌های پارک علم و فناوری است که برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان بسیار ضعیف است.

ناصری گفت: در شهرستان بیرجند 160 شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند که 50 شرکت در پارک علم و فناوری مستقرند.

وی بیان کرد: در حال حاضر هفت شرکت دانش بنیان در شهرستان قاین، سه شرکت طبس و دو شرکت در فردوس مشغول فعالیت هستند، اما متاسفانه به علت فضای محدودی که در پارک علم و فناوری وجود دارد، برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان دچار مشکل هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: تمام حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش بنیان منوط به تامین زیرساخت‌ها است و اگر شرکت‌ها در پارک استقرار نداشته باشند، تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

ناصری خواستار تامین مکان برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی شد و خاطرنشان کرد: در این صورت این شرکت‌ها خواهند توانست از تسهیلات برخوردار شوند.

در پایان  جلسه از چند شرکت مستقر در پارک علم و فناوری بازدید بعمل آمد و حاضرین از نزدیک در جریان روند این فعالیت ها قرار گرفتند.

پیشنهادات

  • همکاری دستگاههای اجرایی با پارک علم و فناوری در خصوص در اختیار قراردادن ساختمان های مازاد برای شرکتهای دانش بنیان
  • معرفی ظرفیت های پارک علم و فناوری به دستگاه ها ی اجرایی و تشکل ها و نهادها

 

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان