بازاریابی کارآفرینانه خلق آگاهی برای محصول جدید و فرصت مناسب برای فروش

بازاریابی کارآفرینانه خلق آگاهی برای محصول جدید و فرصت مناسب برای فروش

دکتر حسین حکیم پور، استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد بیرجند در کارگاه بازاریابی کارآفرینانه عنوان کرد: در ابتدا باید بازار و مشتری را شناخت و بعد از آن به دنبال تولید محصول رفت.

وی درباره بازاریابی کارآفرینانهگفت:مفهومی است که از سطح اشتراک دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی به وجود آمده است، یعنی حاصل توجه به اهمیت دو حوزه می باشد، اول نقشی است که بازاریابی در حوزه کارآفرینی دارد و برای کسب وکارهای کارآفرینانه موضوعی حیاتی می باشد دوم نقشی است که کارآفرینی در حوزه بازاریابی می تواند ایفا کند یعنی همان بحث نوآوری و روش های نو و خلاقانه در حوزه بازاریابی که موضوع بحث حوزه کارآفرینی است.

به گفتۀ ویدر یک تعریف جامع بازاریابی کارآفرینانه را بعنوان شناسایی و بهره برداری فعالانه از فرصت ها برای کسب و حفظ مشتریان سودآور از طریق رویکردهای نوآورانه به مدیریت ریسک، اهرم کردن منابع و ایجاد ارزش برای مشتریان تعریف کرده اند.

استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد بیرجند تصریح کرد: بر اساس تعریف هایی که از بازاریابی کارآفرینانه صورت گرفت می توان دریافت که بازاریابی کارآفرینانه به سه شاخه مجزا تقسیم می شود، شاخه اول کارآفرینی گرایی است که مشخصه بارز آن نوآوری و ریسک پذیری است و تمرکز اصلی آن بر تولید کالاها و خدمات جدید در بازار است، شاخه دوم بازاریابی محوری آن است که تاکیدش بر کسب رضایت مشتریان می باشد و شاخه سوم فرصت گرایی است یعنی استفاده از فرصت ها و بهره برداری از آنها که با دو شاخه قبلی در ارتباط می باشد.

 

دکتر حکیم پور بیان کرد: نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که این نوع بازاریابی با بازاریابی مرسوم تفاوت هایی دارد، این تفاوت ها در چهار حوزه می باشد.

وی ادامه داد: حوزه اول در جهت گیری استراتژیک می باشد، جهت گیری استراتژیک بازاریابی مرسوم مشتری گرایی (بازارساز) است ولی جهت گیری استراتژیک بازاریابی کارآفرینانه نوآوری گرایی (ایده ساز) می­باشد؛ حوزه دوم در استراتژی می­باشد، استراتژی بازاریابی مرسوم بر رویکردهای بالا به پایین، بخش بندی، هدف گذاری و موقعیت یابی تاکید دارد ولی استراتژی بازاریابی کارآفرینانه بر رویکردهای پایین به بالا، هدف گذاری یک پایگاه محدودی از مشتریان و بسط بیشتر تاکید دارد و حوزه سوم در روش می باشد که روش بازاریابی مرسوم آمیخته بازاریابی است ولی روش بازاریابی کارآفرینانه روش های بازاریابی تعاملی، تبلیغات شفاهی، فروش مستقیم و ارجاعات می باشد؛ حوزه چهارم نیز اطلاعات بازار می­باشد که اطلاعات بازار در بازاریابی مرسوم از تحقیقات رسمی و سیستم های اطلاعات بدست می آید ولی اطلاعات بازار در بازاریابی کارآفرینانه از طریق شبکه سازی غیر رسمی و جمع آوری اطلاعات بدست می آید.

به گفتۀ وی نقشه راه بازاریابی شامل این است که بدانید مأموریت کسب و کارتان چیست؟، تمایز آن با دیگر محصولات، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها، استراتژی بازاریابی، ارتباطات، اهداف بازاریابی و نظارت و کنترل داشته باشید.

دکتر حکیم پور تأکید کرد: باید به مشتری ها توجه ویژه شود و برای نگاه داشت آنها تلاش کرد چرا که جذب مشتری جدید 10 برابر هزینه بیشتری نسبت نگاه داشت مشتری فعلی دارد.

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه