اولین ایده شوی دانش آموزی برگزار شد

اولین ایده شوی دانش آموزی برگزار شد

اولین ایده شوی دانش آموزی منسجم توسط پارک علم و فناوری استان در بیرجند برگزار شد. این برنامه با حضور ۲۲۰ دانش آموز از ۴ دبیرستان و هنرستان رسالت، سهام خیام، زینب و صدرا در هنرستان رسالت بیرجند برگزار شد. در ایده شوی دانش آموزی 60 ایده مطرح شد که از این تعداد 9 ایده برتر معرفی شدند و با اهداء جوایزی از آنها تقدیر شد.

 

 

علمی نافع است که به اشتغال تبدیل شود

در این مراسم رضا یکه خانی، معاون محترم آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی عنوان کرد: در هنرستان ها به دنبال این هستیم که دانایی را به توانایی تبدیل کنیم به این معنی که علمی آموزش داده شود که سودمند و نافع باشد و علمی نافع است که به اشتغال تبدیل شود. وی تصریح کرد: علم در ابتدا باید برای خود فرد نفع داشته باشد و در سطح کلان برای چندین نفر مفید باشد و باعث اشتغال و. فع مشکلاتی شود. به گفته وی در برخی از کشورها سال هاست که استعدادیابی دانش آموزان خود را دارند ولی اکنون ما هم به این سمت رفته ایم با استعدادیابی دانش آموز او را در راه درست هدایت کنیم.

 

دانش آموزان کارآفرین محور را به هنرستان می روند

معاون محترم آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بیان کرد: در سند تحول به این موضوع توجه ویژه شده است تا شرایط را به گونه ای پیش ببریم که دانش آموزانی که فقط می خواهند در بخش دانش محور باشند به دانشگاه ها بروند و دانش آموزان که ایده های کارآفرینی دارند به سمت هنرستان ها سوق داده شوند. یکه خانی تصریح کرد: در خراسان جنوبی نیز با وجود تمام محدودیت ها تمام تلاش ما این است که از لحاظ کمی و کیفی به هنرستان ها توجه شود و رشد کافی را پیدا کنند تا بتوانند تمام آموزش های مورد نیاز دانش آموزان را مناسب با هر فرد داشته باشند. وی ادامه داد: یکی از دستورات کاری ما این است تافضا را به نوعی آماده کنیم تا بهترین آموزش ها را در هنرستان ها داشته باشیم تا بعد از فارغ الحصیلی برای رفتن به بازار کار نیاز به فراگیری آموزش دیگری نداشته باشند و بتوانند با همان تحصیلاتی که در هنرستان داشته اند کسب و کاری را برای خود داشته باشند. به گفتۀ وی ایده شو فرصت مناسبی برای آشنایی با حوزه کارآفرینی و کسب و کار است که امیدواریم ادامه داشته باشد.

 

ایده اولین گام در ایجاد کسب و کار

مدیر محترم مراکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان نیز در این رویداد عنوان کرد: در این هفته در راستای هفته جهانی کارآفرینی پارک با همکاری تیم همفکر پارک برنامه های متعددی داشته ایم که یکی از آنها ایده شوی دانش آموزی بود که برای اولین بار توسط ما برگزار شد. مهندس اسماعیل هوشیارمقدم تأکید کرد: اولین گام و مهمترین آن برای اینکه یک شخص بتواند راه حلی برای مسئله ای بدهد و کسب و کاری را ایجاد کند ایده داشتن است. وی تصریح کرد: دانش آموزان نیز با حضور در چنین ایده شوهایی یک دید کلی در زمینه اهمیت داشتن ایده پیدا می کنند. به گفتۀ وی دانش آموزان طیف گسترده ای هستند که شاید تاکنون حتی با واژه های اکوسیستم استارت آپی و کارآفرینی آشنایتی نداشته اند ولی اکنون می توانند زمینه خلق ایده و توجه به موضوعات مختلف را در خود افزایش دهند.

 

باید دانش آموزان را به سمت تخصص محور بودن ببریم

مدیر محترم مراکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان بیان کرد: با برگزاری چنین رویدادهایی برای دانش آموزان می توانیم طرز فکر آنها را تغییر دهیم تا به سمت تخصص گرایی بروند و در آینده بتوانند تولید اشتغال داشته باشند. مهندس هوشیارمقدم خاطر نشان کرد: تاکنون کارگاه های مختلفی برای دانش آموزان داشته ایم ولی به صورت ایده شو و با گستردگی کنونی نبوده است. وی با اشاره به ایده هایی که دانش آموزان دادند هم گفت: اینکه دانش آموزان خیلی از معیارها و محورهای داوری را نمی توانستند توضیح دهند یک موضوع عادی است ولی واقعا تیم داوری را شوکه کردند چرا که ایده های آنان واقعا خوب بود حتی از برخی ایده شوهای دانشجویی که تاکنون برگزار کرده ایم هم ایده های خیلی بهتری می دادند. او دلیل این موضوع را متخصص بودن این دانش آموزان در برخی از رشته ها دانست و توضیح داد: بیشتر این دانش آموزان از هرنستان بودند که هر کدام در رشته تحصیلی تخصصی خود کار می کنند و مسائل و مشکلات را پیدا می کنند و برای آن ایده می دهند.

 

 

اشتیاق دانش آموزان، استقبال مدارس

در حاشیه این رویداد وقتی با دانش آموزان گفت و گو داشتیم اشتیاق فراوانی در زمینه برگزاری ایده شو داشتند و معتقد بودند تا قبل از این چندان اطلاعاتی در حوزه استارت آپ نداشتند ولی اکنون می دانند که اگر ایده ای دارند می توانند با اعتماد به نفس کامل آن را بیان کنند. حتی برخی از آنها علاقه داشتند که از نزدیک با محیط کسب و کارها آشنا شوند و حتی از اکنون در دوره های کارآموزی شرکت کنند.

معلم های دانش آموزان نیز که در ایده شو حضور داشتند این چنین فضاهایی را برای انسجام بخشی تفکر دانش آموزان مفید می دانستند چرا که در آنیده می توانند برای خود کسب و کاری داشته باشند و از اینکه وارد بازار کار شوند ترسی نداشته باشند بلکه با آمادگی کامل و با استفاده از راهنمایی ها و آموزش هایی که در چنین رویدادهایی دیده اند با آمادگی کامل کار مورد علاقه خود را با روش های روز دانیا شروع کنند. در همین راستا تاکید داشتند که از برگزاری این رویدادها استقبال می کنند و امیدوار بودند که دنباله دار باشد و بیشتر از این برگزار شود.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه