همکاری دو دانشگاه بیرجند و صنعتی با پارک علم و فناوری استان

همکاری دو دانشگاه بیرجند و صنعتی با پارک علم و فناوری استان

نشست تخصصی رئیس پارک علم و فناوری استان با هیئت رئیسه دو دانشگاه بیرجند و صنعتی در محل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی برگزار شد و این دو دانشگاه اعلام آمادگی کردند که همه جانبه با پارک همکاری داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری استان در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه ها علاوه بر وظیفه ذاتی خود که آموزش است باید در اشتغال آفرینی هم فعالیت داشته باشند، گفت: برای مراکز رشد هیچ زیرساخت و حمایتی دیده نشده است. محمدعلی ناصری افزود: برای زیرساخت های مراکز اصلی پارک ها بودجه در نظر گرفته می شود ولی برای مراکز رشد تمام زیرساخت ها و ساختمان آنها را باید شهرداری ها، فرمانداری ها و استانداری تأمین کنند. وی با بیان اینکه با به بیمه و مالیات مشکلاتی داریم، اعلام کرد: معافیت مالیاتی و خدمات بیمه ای به شرکت هایی داده می شود که مستقر در پارک باشند یا در جایی مستقر باشند که با ما تفاهم نامه داشته باشند ولی ما اکنون 30 درصد از شرکت های فناور ما مستقر هستند و باقی آنها از این مزایا نمی توانند استفاده کنند. به گفتۀ وی اکنون با کمبود فضا مواجهیم تا این شرکت ها را استقرار دهیم و به همین دلیل درخواست داریم که مراکز رشدی در دانشگاه ها تأسیس شود یا اگر دستگاه اجرایی دیگری می تواند در این زمینه همکاری داشته باشد به ما کمک کند.

 

 

مراکز رشد در دانشگاها

رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به مجوز فناوری عنوان کرد: شرکت هایی که مجوز فناوری داشته باشند از 110 عنوان حمایت بهره مند می شوند و فقط پارک ها می توانند این مجوز را صادر کنند و چشم انداز ما این است به سمتی برویم که مراکز رشد هم بتوانند این مجوز را مستقیم صادر کنند. به گفتۀ ناصری برای صدور مجوز هم خود شرکت ها باید کانال ارزیابی را طی کنند و به دنبال دریافت آن باشند. وی تأکید کرد: مشکلی که داریم کمبود نیروی متخصص است و می توان با راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه ها در آینده شرکت های بزرگی داشته باشم. ناصری تصریح کرد: دانشجویان باید ایده ها و اختراع هایی که دارند در مراکزی در محیط دانشگاه ها مورد حمایت قرار گیرند و از دل آنها شرکت های بزرگی دربیاید که وارد محیط پارک ها شوند. به گفتۀ وی اکنون شرکت های موجود تمایلی ندارند که به مراکز رشد دانشگاه بروند و این به دلیل سیستم اداری می باشد که در آن حکم فرما است ولی باید توجه داشته باشیم که شرکت های فناوری بخش خصوصی هستند و محیط و زمان کاری آنها با محیط اداری تفاوت دارد و کمی تغییر فرهنگ سازی داشته باشیم.

 

چالش ها و موانع/ همکاری با دو دانشگاه صنعتی و بیرجند

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه در استان هایی مانند خراسان جنوبی بخش خصوصی قوی وجود ندارد، گفت: به همین دلیل باید به حمایت های دولتی و دانشگاهی تکیه کرد. حاجی رضایی با اشاره به مشکلات آب و راه و مسافت طولانی با مراکز صنعتی کشور، تأکید کرد: در همین راستا باید به سمت صنایع تبدیلی برویم که نیازی به این موارد نداشته و توسعه استان را به همراه داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: علاوه بر مشکلات اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی هم داریم که خانواده ها به سمت کارمندپروری می روند و اهل کارآفرینی و ریسک نیستند، همچنین مشکل بعدی در بخش فناوری و زیرساختی است. حاجی رضایی هدف از این جلسه را درخواست ها و همکاری های متقابلی که دانشگاه ها با پارک می توانند داشته باشند، دانست و افزود: از جمله این همکاری ها می توان به استفاده از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دو دانشگاه، استفاده از فضاهای بلا استفاده دانشگاه ها، تخصصی کردن مراکز نوآوری دودانشگاه با توجه به پتانسیل ها و توانمندی ها، برگزاری نمایشگاه از محصولات شرکت ها در دانشگاه، در اولویت قرار دادن خرید محصولات و خدمات از این شرکت های فناور، بهره مندی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه و تشکیل انجمن های علمی فناور در دو دانشگاه بر شمرد.

 

 

شرایط موجود را باید درک کنیم

رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه تأکید کرد: باید با همکاری هم به سمت حل مشکلات برویم و در همین راستا می توان هر سه ماه حداقل یک بار چنین جلسه ای با حضور دانشگاه های دیگر و بنیاد نخبگان برگزار کنیم. احمد خامسان افزود: اگر بخواهیم کاری انجام دهیم تمام مراکز علمی باید با هم همکاری تمام و کمال داشته باشیم تا باعث توسعه استان شویم و زمینه اشتغال دانشجویان را فراهم کنیم. وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت درک تحولات موجود می باشد و با توجه به آنها حرکت کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم. به گفتۀ وی اکنون دیگر نباید حتی یک کد رشته تحصیلی به دانشگاه های استان اضافه شود بلکه باید به سمت کیفیت پیش برویم. رئیس دانشگاه بیرجند خاطر نشان کرد: طرح تجمیع خوابگاه ها را در برنامه داریم که اگر محقق شود می توانیم خوابگاه های مرکز شهر را به شرکت های فناور اختصاص دهیم. به گفتۀ وی در زمینه فرهنگ سازی نیز باید کار انجام شود چرا که تا زمانی که فرهنگ تغییر نکند هر چه زیرساخت هم ارائه کنیم تأثیر نخواهد داشت. خامسان عنوان کرد: در زمینه انجمن های علمی فناور هم تمام تلاش خود را خواهیم داشت.

 

 

آماده همکاری با تمام توان هستیم

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند هم عنوان کرد: با تمام توان و قدرت آماده همکاری با پارک علم و فناوری و دیگر دانشگاه ها هستیم تا بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم. سید حجت هاشمی افزود: هر چه بیشتر باید تلاش داشته باشیم تا بتوانیم به سمت کیفی کردن دانشجویان برویم چرا که بیشتر مشکلات شرکت ها نداشتن نیروی متخصص است و به همین دلیل باید در این حوزه کار کنیم. به گفتۀ وی همچنین پایان نامه ها نیز باید به سمت طرح های کاربردی و اشتغال آفرینی بروند و برای انجام آن طرح های حمایتی در نظر بگیریم.

در پایان جلسه تمام اعضاء شرکت کننده از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری بازدید داشتند و از نزدیک با مشکلات و درخواست های آنها آشنا شدند و قول همکاری همه جانبه را دادند.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان