پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند برگزار شد

پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند برگزار شد

۵۴ ساعت ارزش‌آفرینی

هیجان، تنها کلمه‌ای که در تمام این ۳ روز پررنگ بود؛ از همان ابتدا که وارد سالن می‌شویم این هیجان است که برهمه غالب شده و البته کمی استرس، هیجانی که حتی به ما هم سرایت می‌کند و باعث می‌شود هم‌پای آنها حرص بخوریم، راهنمایی بدهیم، قانع نشویم، گیج شویم حتی عصبانی شویم. جالب است که از همان روز اول همه باهم آشنا می‌شوند کسانی که حتی تا دیروز هم را نمی‌شناختند امروز با هم بر روی ایده‌های خود کار و مشورت و شوخی می‌کنند. از همه مهمتر برای ما موضوع کارآفرینی و یا به قول یکی از مربیان ارزش‌آفرینی آنها است موضوعی که نقل تمام جلسه‌های مهم استانی و کشوری است و ما اکنون با چشم خود می‌بینیم و چه خوب بود که مسئولان هم می‌آمدند و می‌دیدند که با کمی اعتماد به این جوانان می‌شود چه کارهایی که انجام داد.

این رویداد که در سه روز ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت با محوریت کارآفرینی برگزار شد، با حضور شرکت کنندگانی جوان، ایده هایی نشأت گرفته از مشکلات سطح جامعه و به روز و مربیان قدرتمند استانی و خارجی، رنگ و بوی کار و کارآفرینی به خود گرفت. در این رویداد، روز اول حدود 80 نفر ایده‌های خود را ارائه کردند که با رای شرکت کنندگان 12 ایده برای تشکیل تیم انتخاب شدند. روز دوم، تیم ها روی ایده‌های خود زیر نظر مربیان و راهنمایی آنها کار کرده و در کنار آن از کارگاه‌های آموزشی که برگزار می‌شد استفاده کردند، در روز آخر هر چه به ثانیه‌های پایانی و زمان انتخاب 3 ایده برتر نزدیک‌تر می‌شد، تلا‌ش‌ها و استرس‌ها هم بیشتر خود را نشان می‌داد.

  

مربیان استانی توانمندی پوشش مسابقات به تنهایی را دارند

مریم حقیقی پویا یکی از شرکت‌کنندگان که در دومین استارت‌آپ ویکند بیرجند نیز حضور داشته، بیان کرد: این رویداد از کیفیت برگزاری بسیار خوبی برخوردار است و نظم بالایی دارد. وی همچنین با بیان اینکه تصور می‌کنم مربیان استانی به آن درجه از توانمندی رسیدند که به تنهایی این مسابقات را پوشش دهند، اضافه کرد: با این حال باز هم حضور مربیان کشوری و ایده‌هایی که می‌دهند خوب است.

ایلیا رحیمی کوچکترین شرکت کننده رویداد، 12 ساله است و از همان ابتدا با ایده‌های متفاوتی که ارایه می‌داد، نظر همه را جلب کرد. او که از طریق یکی از برگزارکننده‌ها با این رویداد آشنا شده بود، با اشتیاق بیان کرد: علاقه من به ماجراجویی باعث شد تا در این رویداد شرکت کنم، از طرفی در مدرسه از دانش‌آموزان خواسته بودند تا ایده بدهند و هر کدام بهتر باشد، به پارک و علم و فناوری برده می‌شود. دوست داشتم ایده من بشود یک کالای ایرانی و برای کشور خودم کار کنم. ایرانی ها خیلی چیزها می‌توانند داشته باشند که خارجی‌ها ندارند.

امین صفار صاحب ایده " We job " هم سطح مسابقه را بسیار خوب دانست و ادامه داد: فضا بسیار رقابتی است و ایده مشابه خودمان نیز داریم و این موضوع ما را به چالش کشیده است. وی با اشاره به این که مربیان هر کدام با نگاه خود درباره ایده نظر می‌دهند، اضافه کرد: همین موضوع و تعدد مربیان، باعث شد نصف روز را از دست بدهیم، حتی برخی با دید منفی جلو می‌آمدند ولی در نهایت نظرهای خیلی خوبی دادند و واقعا برای ما کاربردی بود.

فاطمه برزگانی یکی از برگزارکنندگان این رویداد، به شور و هیجان وصف نشدنی شرکت‌کنندگان اشاره کرد و گفت: آن چه که من از چهره این شرکت‌کننده‌ها دیدم و از آنها پرسیدم رضایت از رویداد بود. به گفته وی این رویداد شتاب‌دهنده‌ای است تا دانشجویان و شرکت‌کننده‌ها با تفکر کارآفرینی و تشکیل تیم آشنا شوند. برزگانی از مسئولان استانی تقاضا کرد: با توجه به این که اکثر افراد شرکت‌کننده جوان هستند، به این قشر بیشتر توجه و حمایت کنند، قدرتی خارق‌العاده در وجود این جوان‌ها است که با وجود تمام محدودیت‌ها و کمبودهای خراسان جنوبی، می‌توانند شرایط را تغییر دهند.

 

ایجاد ضرورت فضای کسب‌وکار در دانشگاه‌ها

«محمدحسین محسنی» که تسهیلگر استارت‌آپ ویکند بیرجند است، گفت: پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند نسبت به ۴ مورد قبلی از نظم و کیفیت خیلی بالایی برخوردار بود. وی با بیان اینکه وظیفه تسهیلگر راحت‌سازی کار برای تیم‌های شرکت‌کننده، مربیان و تیم اجرایی و راهنمایی و کنترل آنها است، عنوان کرد: هدف ما از برگزاری استارت‌آپ ویکند کسب تجربه و آموزش می باشد. او در زمینه حضور مربیان داخل و خارج از استان هم بیان کرد: ترکیب مربیان داخل و خارج از استان بهترین نوع ترکیب است چراکه مربی‌های داخل استان همواره در دسترس هستند ولی آشنا شدن و کسب تجربه از مربیان خارج استان همیشه امکان‌پذیر نیست و در چنین رویدادی این شرایط برایشان مهیا شد. «محسنی» خاطر نشان کرد: بهترین حمایت مسئولان نیز برنامه‌ریزی منسجم و واحد و دادن اعتبار است که چنین برنامه‌هایی مستمر اجرا شود تا بتوان در آینده تخصصی‌تر کار کرد و به راه‌اندازی یک کسب‌وکار نزدیک شویم. وی با اشاره به اینکه باید از همپوشانی و موازی‌کاری جلوگیری کرد، گفت: هنوز در دانشگاه‌ها و اساتید فضای کسب‌وکار و کارآفرینی ضروریت پیدا نکرده است در حالیکه باید هر چه سریعتر به این سمت برویم.

 

فراتر از انتظارم بود

مربی رویدادهای استارت‌آپی در کشور هم بیان کرد: در ۸ استارت‌آپ ویکند شرکت کرده‌ام و رویداد بیرجند فراتر از انتظار من بود. «پریسا جاوید» درباره سطح استارت‌آپ ویکند هم گفت: این موضوع ربطی به استان‌ها ندارد و به نظر من فرهنگ این موضوع دارد جا می‌افتد و در تمام کشور وضع خیلی بهتر شده است. وی ادامه داد: اما از نظر ایده‌ها می‌توان گفت که ایده‌های بهتری نسبت به دیگر استان ها داشتند و این هم به دلیل برگزاری ۴ پیش رویداد بود. او خاطر نشان کرد: نکته مثبت دیگر این است که در تمام کشور ایده‌ها به سمت بومی شدن می‌رود به عنوان مثال در خراسان جنوبی به دلیل کمبود آب و محصولات راهبردی کشاورزی ایده‌ها بیشتر در این حوزه‌ها بود و این خیلی خوب است. «جاوید» در زمینه جذب سرمایه‌گذار هم بیان کرد: حضور سرمایه‌گذار در استارت‌آپ ویکندها خیلی زود است چراکه ایده‌ها هنوز خام است و معلوم نیست می‌توانند به مرحله درآمدزایی برسند به همین دلیل نباید انتظار حضور سرمایه‌گذار را داشت مگر اینکه برگزارکنندگان رویداد چند سرمایه‌گذار را به عنوان مربی وارد کنند.

 

تفاوت ارزش‌آفرینی با کارآفرینی

مربی بین المللی رویدادهای استارت‌آپی هم در این مراسم عنوان کرد: در رویدادهای استارت‌آپی زیادی شرکت کرده‌ام و شاید ۳ استان باشد که هنوز نرفته ام، به همین دلیل می گویم که سطح این رویداد از نظر برگزاری و آنچه که برای جامعه استارت‌آپ نیاز است کامل اجرا شده است. «مانوئل اوهانجانیانس» افزود: از نظر من می‌توان این استارت‌آپ ویکند بیرجند را به عنوان نمونه موفق به دیگر استان‌ها معرفی کرد. وی با بیان اینکه باید تفاوتی بین کارآفرینی و ارزش آفرینی قایل شد، گفت: در استارت‌آپ‌ها بیشتر موضوع ارزش آفرینی مطرح است، چرا که با افراد خیلی کمی به دنبال حل مشکل بخش عظیمی از مردم هستیم که در کارآفرینی اینگونه نیست و با تعداد زیاد کار انجام می‌شود و دغدغه رفع مشکل مردم هم چندان مطرح نیست. او به ایده‌پردازان جوان هم توصیه کرد: هیچ‌گاه در همان ابتدای کار به دنبال جذب سرمایه‌گذار نروید و چند سال اولیه را با هزینه خود و یا تسهیلات خیلی کم کار خود را ادامه بدهید و هرگاه به درآمدزایی و سودآوری خیلی خوبی رسیدید برای توسعه کار خود به دنبال سرمایه‌گذار بروید تا حرفی برای گفتن داشته باشید و خود شما هم با آوردن سرمایه‌گذار سود ببرید. او به نقش تیم خوب اشاره کرد و افزود: ایده شاید فقط یک صدم درصد نقش داشته باشد و اگر تیم مناسبی داشته باشید و بازار را بشناسید حتما موفق می‌شوید. «اوهانجانیانس» در زمینه وضع خراسان جنوبی در ارزش‌آفرینی هم گفت: نسبت به استان‌هایی با جمعیت مشابه خیلی خوب است و به نظر من بهتر است که با استان همجوار خود خراسان رضوی ارتباطات بیشتری داشته باشید چراکه اکوسیستم استارت‌آپی آنها از سطح بالاتری برخوردار است.

 

چالش نشاختن بازار

مربی پنجمین رویداد استارت‌آپ ویکند بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: یکی از چالش‌های ما تعداد زیاد مربی‌ها بود که با ایده‌ها و نظرات مختلف باعث گیج شدن بچه‌ها می‌شدند. «حسین مرادی» ادامه داد: البته از یک نظر خیلی هم خود بود چون خود اعضاء تیم در نهایت باید تصمیم می‌گرفتند کدام نکته برای ایده آنها خود و کارآمد است و همان را انتخاب می‌کردند. وی با بیان اینکه برای پذیرش هر ایده در پارک علم و فناوری ۶ تا ۹ ماه در مرکز رشد مستقر می‌شود، عنوان کرد: باید پارک به سمتی برود که برای این ایده‌ها مربی در نظر بگیرد تا زیرنظر مربی آن ایده به بلوغ برسد. او با اشاره به اینکه برخی از افراد توهم دانایی دارند، بیان کرد: به همین دلیل نمی‌خواهند به حرف‌های مربی توجه کنند در حالیکه اکنون بزرگترین چالش کسب‌وکارهای نوپا شناخت بازار مناسب است که استراتژی آن را نمی‌دانند و شکست می‌خورند.

داور پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند نیز عنوان کرد: ایده‌های متنوع و خوبی در تمام حوزه‌های فنی، اجتماعی، اقتصادی و بحرانی مطرح شد که ترکیبی از تمام نیازهای مردم بود. «حسین شورستانی» در زمینه برگزاری استارت‌آپ ویکندهای تخصصی گفت: در ابتدا باید فرهنگ اطلاع‌رسانی را گسترش دهیم تا مردم و مسئولان با استارت‌آپ و موضوعات و ضرورت آن آشنا شوند و بعد از آن به دنبال تخصصی کردن ایده‌ها برویم.

 

پذیرش تیم ها در پارک علم و فناوری

در اختتامیه پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند نیز رئیس پارک علم و فناوری استان عنوان کرد: باید فرهنگ کارآفرینی را با برگزاری چنین استارت‌آپ ویکندهایی ایجاد کنیم. «محمدعلی ناصری» قول داد: در صورت تمایل تمام ۱۲ تیم در پارک پذیرش می‌شوند. در پایان ایده‌های تجربت، نیم چاشت و بورس پلاس به عنوان ۳ ایده برتر با نظر داوران انتخاب شدند و به هر کدام از این ایده‌ها از طرف دانشگاه بیرجند، پارک علم و فناوری استان و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر حامیان جوایز نفیس و متعددی اهدا شد.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان