بازدید سخنگوی وزارت امور خارجه از 5 شرکت مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

بازدید سخنگوی وزارت امور خارجه از 5 شرکت مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

خراسان جنوبی دارای ظرفیت های ناب، درجه یک و ممتاز علمی است

مشکلات شرکت های دانش بنیان را منتقل و پیگیری می کنم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، سخنگوی وزارت امور خارجه در سفر به خراسان جنوبی روز گذشته از 5 شرکت صادرات محور مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی بازدید و با مدیران این مجموعه ها گفت و گو و بعد از شنیدن مشکلاتشان وعده داد این دغدغه ها را به مدیران مرتبط در مرکز کشور منتقل و پیگیری لازم را صورت دهد.

محدودیت سرمایه در گردش

در این بازدید مرشد زاده مسئول شرکت دانش بنیان بهبود صنعت بیرجند که از سال 85 در تولید 3 نوع قیر در 3 استان اصفهان، تهران و خراسان جنوبی فعالیت دارد، گفت: با سرمایه اندک و 4 نفر نیرو کارمان را در شرکت شروع کردیم و در حال حاضر حدود 70 نیرو داریم.
وی سرمابه در گردش این واحد را ماهانه 50 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: مشابه محصولات ما را کسی در کشور تولید نمی کند فقط قیر اکسیده را یک الی دو شرکت تولید می کنند.
هدف با بیان اینکه هدف اصلی ما بازار خارجی است و ما تنها شرکت فعال در شرق کشور هستیم که تامین کننده قیرهای تهاتری سازمان ها و دستگاه هاس اجرایی می باشیم، ادامه داد:
محدودیت سرمایه در گردش یکی از مشکلات ماست و ما همانند سربازی هستیم که به جنگ اقتصادی فرستاده شده ایم ولی هیچ آموزشی ندیده ایم.

مافیای دارو و تجهیزات در کشور قدرت رقابت را از ما گرفته

مسئول شرکت دانش بنیان نیک ژن اوژن هم با بیان اینکه شرکت ما یکی از 5 شرکت تولید کننده کیت کوید در کشور است، گفت: کلیه فناوری این کیت بومی است و کیت تولید شده ما کیفی ترین کیت کشور است.
دکتر دستجردی به فرصت سوزی که در کار این شرکت انجام گرفته، اشاره و افزود: در زمان شیوع کرونا با تاخیر در صدور مجوزها(9ماه) توسط وزارت بهداشت بازار از ما گرفته شد و طولانی شدن روند تست و آزمایشات باعث شد شرکت هایی که کیفی هم نبودند این فرصت را از ما بگیرند.
وی با بیان اینکه این نوع رفتار رغبت را از ما گرفته،افزود:ما حرف برای گفتن داریم ولی تحریم ما تحریم خودی بود نه خارجی.
وی تاکید کرد:در اخذ مجوزهای وزارت بهداشت به چابکی نیاز داریم و مافیای توزیع تجهیزات پزشکی و انحصاری بودن بازار دارو هم در کشور برای ما شرکت ها بسیار مشکل ساز شده است.


مهاجرت فکری و تخصصی نیروهای فناوری اطلاعات استان


مسئول شرکت دانشجو یار خاوران یکی دیگر از شرکت های پارک علم و فناوری هم به شروع کارش از سال 91 اشاره و گفت: دراین مدت 195 هزار نفر از خدمات ما استفاده کرده اند.
تقی زاده با بیان اینکه 260 مدرس در کل کشور داریم به مشکلات حوزه فعالیتش اشاره و افزود: مشکل ما در خراسان جنوبی نبود زیر ساخت است و ما شاهد مهاجرت بالای نیروی انسانی درحوزه فناوری اطلاعات به شهرهای بزرگ و خارج کشور هستیم.
وی افزود:چالش ما در حال حاضر مهاجرت فیزیکی نیست بلکه مهاجرت فکری و تخصصی است و کشورهای حاشیه خلیج فارس بشدت بدنبال جذب برنامه نویس از ایران هستند و این در حالی است که نیروهای فناوری اطلاعات ما رها می شوند و از سیستم رانده می شوند.
وی به کمبود بودجه در پارک علم و فناوری اشاره و به دشواری گرفتن تسهیلات از سیستم بانکی اشاره و گفت:به خراسان جنویی باید ویژه توجه شود.

داخل استان بازار فروش نداریم

نماینده شرکت مهراس کویر از دیگر شرکت های مستقر در پارک هم با بیان اینکه از سال 86 اغاز بکار کرده و تولید کننده لوله و اتصالات upvcفاضلابی و لوله و اتصالات upvcبرقی نسوز است، گفت:صادرات ما بیشتر به خارج استان است و در داخل استان فروش ما ناچیز است که انتظار داریم در داخل استان هم حمایت شویم.
مسئول واحد اداری شرکت تسکا صنعت از دیگر شرکت های مستقر در پارک که تولید کننده نرم افزارهای پزشکی و کلینیکی است هم در ادامه عنوان کرد:فعالیتش را از سال 86 آغاز کرده که شرکت ابفا یکی از مشتریان این شرکت است.
کنی افزود:ارائه نرم افزار جامع و تخصصی مدیریت کلینیک های فیزبوتراپی از دیگر خدمات ماست و ما بدنبال بازار یابی خارجی هستیم.


فعالیت 217 واحد فناور و 58 شرکت دانش بنیان در خراسان جنوبی

 رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی هم در این بازدید از فعالیت 217 واحد فناور در استان خبر داد و گفت:در ساختمان پردیس 90 واحد مستقر هستند.

دکتر مجیدی افزود:در مجموع 58 شرکت دانش بنیان در خراسان جنوبی فعالند که حدود 45 واحد دانش بنیان در پارک و مابقی در خارج پارک مستقرند.

کمبود زیر ساخت داریم

وی مشکل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی را نبود زیر ساخت عنوان کرد و اذعان داشت :ساختمان پارک علم و فناوری سالهاست که بدلیل کمبود اعتبار به بهره برداری نرسیده است.
وی خواستار توجه ویژه دولت به استان کم برخوردار خراسان جنوبی بلحاظ زیر ساختی شد و افزود:برای گسترش شرکت های دانش بنیان علی رغم استقبالی که داریم با کمبود فضا مواجهیم.

مشکلات و دغدغه ها را منتقل می کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه هم در پایان این بازدید در جمع خبرنگاران قول مساعد داد این مشکلات و گلایه را بدون واسطه
به مدیران مربوطه در سطح ملی منتقل و پیگیری کند.
ناصر کنعانی چافی از بکار گیری ظرفیت استان های کشور برای تحقق اهداف سیاست خارجی بعنوان یکی از اهداف سفرهای استانی نان برد و افزود: در دولت سیزدهم به این مقوله نگاه ویژه تری وجود دارد تا دستگاه دیپلماسی بتواند عملکردش را برای مراکز استان ها تبیین کند و از طرف دیگر ظرفیت استان ها هم دیده شود و از آن برای پبشبرد اهداف سیاست خارجی بخصوص تقویت سیاست همسایگی بهره گرفته شود.
وی ادامه داد:خراسان جنوبی یکی از استان های مهم و دارای ظرفیت های مختلف زیرساختی، طبیعی و خدادادی، فرهنگی و علمی است و می تواند در حوزه توسعه روابط خارجی و همسایگی با کشورهایی مثل افغانستان نقش ارزشمندی ایفا کند.
وی به برنامه هایش در سفر به خراسان جنوبی اشاره و اذعان داشت: ظرفیت های علمی ناب، درجه یک و ممتازی در خراسان جنوبی وجود دارد که می تواند در خدمت روابط خارجی بویژه توسعه روابط اقتصادی و تجاری و فناورانه با کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد:برخی از این شرکت ها صادرات محور بودند و مشکلات، نارضایتی و نارسایی هایی هم داشتند که به سهم خودم به مدیران کشوری متتفل خواهم کرد.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه