فراخوان  تسهیلات اشتغال تبصره 18قانون بودجه 1402

فراخوان تسهیلات اشتغال تبصره 18قانون بودجه 1402

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری درنظر دارد در راستای کمک به توسعه اشتغال در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور و در اجرای جزء 4 بند «ب» تبصره 18 قانون بودجه 1402، نسبت به شناسایی، ارزیابی اولیه و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق متقاضی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام نماید.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، شرایط دریافت تسهیلات به شرح زیر می‌باشد:

الف) شرایط تسهیلات

  1. سقف تسهیلات: 3 میلیارد تومان
  2. نرخ سود تسهیلات: قرض‌الحسنه با کارمزد حداکثر 4%
  3. دوره بازپرداخت: 48 ماه
  4. بانک‌های عامل: قرض‌الحسنه مهر ایران، قرض‌الحسنه رسالت، ملی، ملت، صادرات، تجارت، سینا، توسعه تعاون، سامان، اقتصاد نوین
  5. نحوه محاسبه مبلغ تسهیلات توسط صندوق برای معرفی به بانک: این تسهیلات بنا به درخواست متقاضیان با دو الگوی زیر محاسبه می‌شود:

تثبیت اشتغال ایجاد‌شده: در این روش، «خالص افزایش اشتغال» در شرکت از فروردین 1401 تا تیر 1402 بر اساس شاغلان تمام‌وقت لیست بیمه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. «خالص افزایش اشتغال» شرکت، از تفریق «تعداد افراد مندرج در لیست بیمه فروردین‌ماه 1401» از «تعداد افراد مندرج در لیست بیمه تیرماه 1402» به دست می‌آید. به ازای هر نفر «خالص افزایش اشتغال» با مدرک کارشناسی و بالاتر، تسهیلات بر اساس نوع شرکت (دانش‌بنیان، فناور یا خلاق)، مدرک تحصیلی شاغل، عضویت شاغل در بنیاد ملی نخبگان و استان محل ثبت شرکت محاسبه می‌شود.

ایجاد اشتغال جدید: در این روش، شرکت با تکمیل کاربرگ‌های مندرج در سامانه غزال، طرح خود برای ایجاد اشتغال جدید را به همراه «فرم تعهد اشتغال» (ابلاغی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی) بارگذاری می‌کند. با ارزیابی طرح توسط صندوق، «خالص افزایش اشتغال» شرکت برآورد و تسهیلات بر اساس نوع شرکت (دانش‌بنیان، فناور یا خلاق)، مدرک تحصیلی شاغلان و استان محل ثبت شرکت محاسبه می‌شود.

 

ب) شرایط شرکت‌های متقاضی

1- شرکت باید جزء شرکت‌های دانش‌بنیان (مورد تأیید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری)، شرکت‌های فناور (مورد تأیید یکی از پارک‌های علم و فناوری کشور) یا شرکت‌های خلاق (مورد تأیید دبیرخانه توسعه زیست‌بوم واحدهای خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری) باشد.

2- شرکت نباید مشمول ماده 141 قانون تجارت باشد، یعنی در آخرین صورت مالی شرکت، زیان انباشته نباید بیشتر از 50 درصد سرمایه ثبت‌شده آن باشد.

3- شرکت نباید قسط معوق یا چک برگشتی داشته باشد.

4- شرکت باید دارای کد کارگاهی و لیست بیمه باشد.

 

 ج) سایر موارد

1- هویت شرکت‌های فناور لازم است توسط پارکی که شرکت در آن عضویت دارد، تایید شود.

2- هویت شرکت‌های خلاق لازم است توسط دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم واحدهای خلاق تایید شود.

3- شرکت‌های نوپا و شرکت‌هایی که از تسهیلات اشتغال تبصره 16 قانون بودجه 1401 استفاده نکرده‌اند، در اولویت بررسی قرار دارند.

4- آخرین مدرک تحصیلی شاغلان جدید مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. برای مثال، آخرین مدرک تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد معادل «کارشناسی» قلمداد می‌شود.

5 - متقاضیان در فرآیند ثبت درخواست در سامانه غزال، بانک‌های عامل اولویت‌دار خود (اولویت 1 و 2) را به صندوق اعلام خواهند کرد.

  1. به هر شرکت از محل منابع فوق الذکر فقط یک فقره تسهیلات قابل اعطا است.
  2. شرکت‌ها می‌توانند برای تأمین تضامین تسهیلات نزد بانک‌های عامل، از ضمانت‌نامه اعتباری «صندوق‌های پژوهش و فناوری»، «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» یا «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون» استفاده کنند.
  3. پس از دریافت تسهیلات، اقدامات نظارتی تا یک سال توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود و وفق فرم‌های تعهد اشتغال اقدام خواهد شد.

 

 د) فرآیند دریافت تسهیلات:

1- ثبت درخواست توسط متقاضیان

شرکت‌های دانش‌بنیان: گام1) مراجعه به سامانه غزال (ghazal.inif.ir)، گام2) ثبت درخواست «تسهیلات تبصره 18 سال 1402»

شرکت‌های فناور و خلاق: گام1) مراجعه به سامانه غزال (ghazal.inif.ir)، گام2) ثبت‌نام جدید، گام3) ثبت درخواست «تسهیلات تبصره 18 سال 1402»

2- ارزیابی درخواست شرکت‌ها توسط صندوق، پارک‌های علم و فناوری و دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم واحدهای خلاق

3- معرفی شرکت‌های تأییدشده به بانک‌های عامل

4- ارزیابی، اعتبارسنجی و تعیین وثایق توسط بانک‌های عامل

«نسبت بدهی»، «نسبت مالکانه» و سایر شاخص‌های مالی مستخرج از صورت‌های مالی شرکت متقاضی در ارزیابی بانک‌ها موثر است.

5- انعقاد قرارداد تسهیلات و پرداخت توسط بانک‌های عامل

6- اقدامات نظارتی تا یک سال توسط صندوق

 

متقاضیان در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانند در ساعات اداری با میز خدمت صندوق نوآوری و شکوفایی به شماره 42170120 تماس بگیرند.

 

سوال‌های متداول:

آیا نوع مجوز دانش‌بنیانی در دریافت تسهیلات موثر است؟

این تسهیلات به همه شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعم از نوپا و تولیدی، نوع 1، نوع 2 و نوع 3 قابل پرداخت است. نوع مجوز هیچ اثری در دریافت یا میزان این تسهیلات ندارد.

 

 آیا ماهیت حقوقی شرکت‌های «مسئولیت محدود» یا «تعاونی» در دریافت این تسهیلات تاثیرگذار است؟

نحوه تعامل بانک‌ها با شرکت‌ها تابع قوانین داخلی بانک‌های عامل و بانک مرکزی است. برای مثال در شبکه بانکی محدودیت‌هایی برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های «مسئولیت محدود» یا «تعاونی» وجود دارد.

 

آیا این تسهیلات توسط صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت می‌شود؟

خیر، صندوق نوآوری و شکوفایی صرفاً شرکت‌های متقاضی را در چارچوب شرایط این فراخوان «ارزیابی» کرده و به بانک‌های عامل «معرفی» می‌کند. لذا شرکت‌ها این تسهیلات را از بانک‌های عامل دریافت خواهند کرد.

 

 تعیین وثیقه این نوع تسهیلات برعهده کیست و بر چه اساسی انجام می‌شود؟

از آنجا که این تسهیلات از محل منابع داخلی بانک‌های عامل (بر اساس تسهیلات تکلیفی مندرج در تبصره 18 قانون بودجه 1402) به شرکت‌ها پرداخت می‌شود، تعیین وثایق و تضامین مورد نیاز بر عهده بانک‌های عامل است و صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه نقشی ندارد.

 

 پرداخت این تسهیلات به چه صورت انجام می‌شود؟

این تسهیلات در «یک مرحله» و به‌طور یکجا توسط بانک عامل پرداخت خواهد شد.

 

 آیا این تسهیلات به شاغلان شرکت‌ها پرداخت می‌شود؟

خیر، این تسهیلات صرفاً به شرکت‌ها پرداخت می‌شود و امکان پرداخت به شاغلان شرکت‌ها و اشخاص حقیقی را ندارد.

 

نحوه پیگیری درخواست به چه صورت است؟

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غزال از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

 

 آیا بانک‌های عامل مجاز به کاهش مبلغ تایید شده توسط صندوق نوآوری هستند؟

بله، با توجه به اینکه این تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها پرداخت می‌شود، مبلغ نهایی تسهیلات توسط بانک‌های عامل بر مبنای نتایج ارزیابی و اعتبارسنجی تعیین می‌گردد.

 

تعیین عضویت شاغل در بنیاد نخبگان به چه نحوی انجام خواهد شد؟

بر اساس اعلام متقاضی در زمان ثبت درخواست، صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به استعلام از بنیاد نخبگان اقدام می‌کند.

 

آیا شرکت‌های دانش‌بنیانی که از تسهیلات اشتغالزایی پایدار صندوق نوآوری استفاده کرده‌اند می‌توانند از این تسهیلات نیز بهره‌مند شوند؟

بله، استفاده از تسهیلات اشتغالزایی پایدار صندوق نوآوری، محدودیتی در استفاده از این تسهیلات برای شرکت ایجاد نمی‌کند. (صرفا ممکن است در اعتبارسنجی بانک عامل؛ مانده تسهیلات قبلی موثر باشد)

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه