رونمایی از ساخت ۵۰ دستگاه مکانیزه دان کن زرشک تازه در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

رونمایی از ساخت ۵۰ دستگاه مکانیزه دان کن زرشک تازه در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

به همت پارک علم و فناوری استان و با حمایت موسسه دانشمند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و بنیاد علوی محقق شد
رونمایی از ساخت ۵۰ دستگاه مکانیزه دان کن زرشک تازه در بیرجند

طی مراسمی آیین رونمایی از ساخت ۵۰ دستگاه مکانیزه دان کن زرشک تازه به همت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی و با حمایت موسسه دانشمند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و بنیاد علوی در محل پردیس پارک علم و فناوری برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در این مراسم معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ضمن تبریک آغاز هفته دفاع مقدس و ماه ربیع الاول تقارن این ایام را با این مراسم فرخنده خواند و گفت: در سال گذشته جشنواره زرشک برگزار شد و امسال نیز سعی می‌کنیم گامی رو به جلو برای این محصول مزیت‌دار استان برداریم.

برپایی جشنواره زرشک در مهرماه در استان

جواد اشرفی با اشاره به برپایی جشنواره زرشک در مهرماه امسال همزمان با فصل برداشت این محصول افزود: در صحبت‌هایی که با بنیاد علوی داشتیم همواره تامین اقتصاد از جنس معیشت محور برای مردم خراسان جنوبی بوده است.

آغاز خرید توافقی زرشک از کشاورز و باغدار با محوریت درمیان

وی یکی از اقدامات انجام شده در این راستا را توافق صورت گرفته برای خرید توافقی محصول زرشک از کشاورز و باغدار اعلام کرد که این توافق با محوریت شهرستان درمیان آغاز می‌شود تا با این اقدام بتوانیم خرید این محصول را از دست دلال خارج کنیم و زرشک را با بالاترین قیمت سطح بازار از کشاورز خریداری کنیم. وی آیین رونمایی از ۵۰ دستگاه دان کن زرشک تازه را تلاقی پیوند دانش و مردمی کردن اقتصاد خواند و اضافه کرد: در این راستا شرکت‌های دانش بنیان در تولید و یا ارائه خدمت جهت ارائه کالای جدید تلاش می‌کنند و مردمی کردن اقتصاد هم همان دخیل کردن مردم در محصول است که در این رابطه حضور مدیران اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این مراسم نشانگر مردمی کردن اقتصاد و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی در رابطه با تعاون می‌باشد.

ضرورت ایجاد تشکل برای زرشک خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی همچنین ایجاد انجمن و یا تشکلی برای زرشک استان را ضروری خواند و گفت: باید بازار ویژه عرضه زرشک در استان ایجاد شود که مبنای عیارسنجی، فروش و عرضه زرشک برای خراسان جنوبی باشد.

توجه به بسته بندی محصول زرشک

اشرفی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث محصولات استراتژیک از جمله زرشک، زعفران و عناب، پتانسیل ایجاد بازارچه و یا محل عرضه محصولات را دارد، گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های ما در بحث زرشک توجه به بسته‌بندی آن است که لازمه آن ایجاد یک تشکل متحدالشکل می‌باشد تا بتوان پکیج بسته‌بندی را برای این محصول در نظر گرفت و در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی می‌باشد.

تعیین استاندارد علمی برای زرشک

معاون استاندار همچنین با بیان اینکه به دنبال طی کردن فرآیند استانداردسازی محصولات مزیت‌دار استان هستیم، افزود: در صورت تحقق این فرآیند بستر تولید استاندارد محصولات مهیا می‌شود. وی تولید محصول بر اساس استاندارد علمی را مهم خواند و گفت: برای تولید محصولاتی از جمله زرشک و عناب استاندارد خاصی نداریم که این امر باید اصلاح شود. وی اعلام کرد: طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه خارج کردن محصولات مزیت‌دار از خام فروشی انجام شده است اما هنوز جای کار دارد.

فعالیت ۴۰ هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی

وی از جمله اقدامات انجام شده به تولید قرص زرشک در دانشگاه صنعتی، مربای تک نفره، سس و مارمالاد از محصول زرشک اشاره و بیان کرد: بالغ بر ۴۰ هزار بهره بردار حوزه کشاورزی در استان فعال هستند و باید خدا را شاکر باشیم که مطابق با این زیست بوم جغرافیایی کم آب می توانیم محصولات کم آب بر مثل زرشک را به ثمر برسانیم.

 

آمادگی کامل پارک علم و فناوری برای ورود سرمایه گذاران به تجاری سازی محصولات دانش بناینان و فناورانه

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: پارک علم و فناوری استان با قریب به ۲۰۹ شرکت فناور مستقر در ۴ مرکز رشد بیرجند، طبس، فردوس و قائن و ۴۲ شرکت دانش بنیان این رونمایی را به فال نیک گرفته و آغازی بر همکاری‌های گسترده با بنیاد علوی در آینده در نظر می‌گیرد. محمد حسن مجیدی افزود: دستگاه مکانیزه دان کن زرشک تازه یکی از محصولات مستقر در مجموعه پارک علم و فناوری است. وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های فناور شرایط اخذ سرمایه و تولید انبوه را ندارند، ادامه داد: این در حالیست که محصولات شان به شدت اشتغال زا و بومی می‌باشد و می‌تواند بر اساس نیازهای مردم استان تعریف، بومی‌سازی و وارد شبکه بازار شود. وی ضمن تشکر از همکاری‌های بنیاد علوی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی که به این حوزه ورود کرده‌اند، گفت: تولید و عرضه ۵۰ دستگاه دان کن زرشک تازه اولین ورود مستقل یک نهاد حمایتی برای افزایش تولید انبوه محصولات فناورانه در استان است. وی از آمادگی کامل پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی برای هرگونه همکاری با نهادهای حمایتی جهت توسعه اشتغال مبتنی بر دانش و میل به اقتصاد پویا خبر داد و افزود: کلیه محصولات فناورانه مستقر در پارک علم و فناوری استان آماده ورود به بازار و تجاری سازی است. مجیدی در ادامه افزود: آماده همکاری با فعالان بخش دولتی و خصوصی و نهادهای حاکمیتی که می‌توانند با ورود به این عرصه به تولید محصولات دانش بنیان و اشتغال زایی با این محوریت ورود کنند، هستیم.

 

صرف ۲۵ میلیارد ریال برای ساخت ۵۰ دستگاه دان کن زرشک

مدیر بنیاد پیشرفت نجم الساقب در خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: باید ظرفیت حاکمیت را در خدمت جریان‌سازی اقتصاد مردمی قرار دهیم.
حجت الاسلام سعید پور مهدوی بیان کرد: امروز با ساخت دستگاه زرشک دان‌کن به دنبال ارزش افزایی در این محصول هستیم.
وی هدف از ساخت این دستگاه را خدمت گرفتن تکنولوژی برای ارزش افزوده محصول زرشک عنوان کرد و گفت: همچنین بازاررسانی محصول زرشک به صورت تازه خوری و کاهش وزن زرشک از دیگر اهداف ساخت این دستگاه بود.
پورمهدوی بیان کرد: بافت دانه‌های زرشک با استفاده از این دستگاه حفظ می‌شود و همچنین با دان‌کردن زرشک کار فرآوری زرشک همسان سازی می‌شود.
وی با بیان اینکه این ۵۰ دستگاه با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال ساخته شده که از این مقدار ۱۰ میلیارد ریال حمایت موسسه دانشمند بوده‌ است، خاطرنشان کرد: اگر به دنبال ارزش افزایی زرشک برای کشاورز هستیم باید طرح‌ جامعی را دنبال کنیم است.

پیچ تاریخی در حوزه زرشک

نماینده بنیاد علوی در خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: در بحث زرشک به واسطه اقتصادی و اجتماعی بودن آن نیازمند یک نمونه کار کوچک برای دان‌کن محصول بودیم.
هاشم صلاحی افزود: امیدواریم با این دستگاه‌های دان‌کن و مراحل بعدی که خط شستشو است بتوانیم زرشک را به صورت تازه و به قیمت بالاتری به بازار عرضه کنیم که این اقدامات یک پیچ تاریخی در حوزه زرشک است.
وی عنوان کرد: برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در مرحله دولت‌سازی گیر کردیم و این مرحله محقق نخواهد شد مگر این حکمرانی مردم در همه زمینه‌ها به خصوص حوزه اقتصاد رقم بخورد.
صلاحی با بیان اینکه زرشک مسئله اولویت‌دار در خراسان جنوبی است، بیان کرد: امیدواریم با ساخت این دستگاه‌ها یک خدمت اجتماعی و اقتصادی به مردم ارائه شود.


نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه