آغاز به کار فن بازار منطقه ای خراسان جنوبی

آغاز به کار فن بازار منطقه ای خراسان جنوبی

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، امروز چهارشنبه 30 فروردین در نخستین نشست شورای راهبری فن بازار استان در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، بر تکمیل وظایف شورا و جامع کردن حوزه آنان تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی؛ اشرفی با تأکید بر این موضوع در نخستین نشست شورای راهبری فن بازار استان که در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی برگزار شد، تکمیل وظایف شورا و جامع کردن حوزه های آن را متذکر شد. و گفت: باید به سمتی رفته که وظایف شورا بار حقوقی و ایجابی داشته باشد.
وی بر تدوین جامع این حوزه‌ها تاکید کرد و یادآور شد: باید با توجه ویژه به بحش‌های مختلف بر غنای کار در حوزه استانی افزود.
پیمان حاجی رضایی، مدیر منطقه‌ای فن بازار در خراسان‌جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: به استناد ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مورخ 7 آذر 91 در خصوص اجرای اقدام ملی (18) از راهبرد کلان (1) و اقدام ملی(8)، (9) و (10) از راهبرد کلان (3) نقشه جامع علمی کشور و همچنین بر اساس حکم معاون علمی و فناوری رییس جمهور مورخ 29 بهمن 91 به پارک فناوری پردیس، شبکه فن‌بازار ملی ایران مسئولیت «ساماندهی فن‌بازارهای عمومی و ایجاد فن‌بازارهای تخصصی در حوزه‌های اولویت دار کشور» را بر عهده دارد.


وی افزود: بر همین اساس موضوع ایجاد فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی در دستور کار شبکه فن‌بازار ملی ایران قرار گرفته و هدف از این اقدام، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به جامعه دانش‌بنیان استان‌ها به‌واسطه ایجاد دفاتر فن بازار منطقه‌ای است.
مدیر منطقه‌ای فن بازار در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رسیدن به این هدف با مشارکت و تعامل سازنده همه نهادهای مرتبط با علم و فناوری در سطح استان میسر خواهد بود، افزود: شورای هماهنگی فن‌بازار منطقه‌ای متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی به منظور رونق اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش مبادلات فناورانه در استان است، به همین منظور آیین‌نامه پیش‌رو برای تعامل بهتر اعضای این شورا به منظور اثربخشی بیشتر در سطح استان تدوین شده است.
حاجی رضایی بیان کرد: فن‌بازار، ساختاری است برای تسهیل و تسریع مبادلات فناوری از طریق واسط‌های نوآوری است. این ساختار بستر امنی را برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان در حوزه نوآوری و فناوری ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه فعالیت فن‌بازار شامل بازاریابی محصولات فناورانه، تسهیل سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها، ‌اختراعات و طرح‌های فناورانه، انتقال فناوری و رفع نیاز فناورانه صنایع است، تصریح کرد: منظور از شبکه فن‌بازار ملی ایران است که از سال 1382 فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس آغاز کرده و «توسعه بازار فناوری کشور» را مأموریت اصلی خود قرار داده است.
مدیر منطقه‌ای فن بازار در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه منظور از فن‌بازار منطقه‌ای، دفتر نمایندگی فن‌بازار ملی در گستره استانی است که بر طبق ماده 8 آیین‌نامه تاسیس و راهبری فن‌بازار ملی، بر عهده این شبکه گذاشته شده است، اظهار کرد: طبق ماده (15) آیین‌نامه تاسیس و راهبری شبکه فن‌بازار ملی ایران هر فن‌بازاری ملزم به بکارگیری شرکت کارگزاری است و در فن‌بازارهای منطقه‌ای باید بومی آن استان باشد.
حاجی رضایی با اشاره به وظایف شورا، ادامه داد: ایجاد هماهنگی بین نهادهای علم و فناوری استان، بررسی برنامه عملیاتی سالیانه فن‌بازار منطقه‌ای و ارائه پیشنهادها، استماع گزارشات فن‌بازار منطقه‌ای و ارائه راهکارهایی برای رفع موانع، کمک‌ و همکاری موثر در جهت رونق برنامه‌ها و فعالیت‌های فن‌بازار در سطح استان و تصویب آیین نامه داخلی شورا، از وظایف است.
وی با تاکید بر توسعه شبکه فن بازارهای منطقه‌ای و برنامه عملیاتی امسال فن بازار منطقه‌ای، تصریح کرد: حضور عرضه‌کنندگان فناوری، حضور متقاضیان بالقوه و بالفعل، ارائه نیاز فناوری به فناوران، تهیه کتابچه تقاضا‌ها و ثبت تمامی نیازهای مطرح شده در سامانه فن‌بازار به نام و راه ارتباطی بروکر، بررسی اولیه صنایع و نیاز های آنها، استفاده از کارشناس فنی متناسب با هر حوزه، ایاب و ذهاب، بررسی فنی و تخصصی نیازها با حضور کارشناس فنی، شناسایی و ارزیابی توان شرکت ها ی دارای توانایی فنی حل مسئله، انجام مذاکرات با فناوران، شناسایی مشتریان، تشکیل تیم بررسی و ارزیابی محصولات و شناخت بازار و جذب بازاریاب، اقلام تبلیغاتی مناسب از برنامه‌هاست.
حاجی رضایی بر شناسایی صاحبین طرح و اختراع و استارت‌آپ، شناسایی سرمایه‌گذاران، بررسی طرفین و پیگیری تا حصول نتیجه تاکید گرد.
در این نشست هریک از اعضای شورا به برسی ابعاد مختلف برنامه عملیاتی فن بازار پرداختند. برگزاری مستمر جلسات هماهنگی، غافل نشدن از ظرفیت مرز افغانستان، توجه به ویژگی‌های کارگزار و توجه به شرکت‌های بومی، افزوده شدن اعضای اثرگذار به این شورا و توجه به نیازهای فناورانه استان از جمله مواردی بود که بدان تاکید شد.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان