راهنمای کامل طبیعت گردی | قسمت اول

راهنمای کامل طبیعت گردی | قسمت اول

بعد از مدت ها تونستم وقت پیدا کنم و یک مقاله تقریبا کامل در مورد طبیعت گردی جمع و جور کنم.اکثر ماها شاید پول و وقت کافی رو برای سفر نداشته باشیم(بیشتر منظورم وقته چون قبلا علی یک مقاله در مورد سفر های ارزون  و به اصطلاح هیچهایک نوشته و از تجربیات خودش براتون گفته) و برای همین ترجیح  میدیم که به طبیعت اطرافمون سر بزنیم .آخر هر هفته  میریم تو دل طبیعت و خستگی های طول هفته رو میریزیم بیرون و برای یک هفته کامل انرژی مثبت  میگیریم.این خیلی خوبه ولی باید یه سری نکات رو رعایت کنیم تا یک طبیعت گردی توپ داشته باشیم.در ادامه مقاله سعی میکنم یه سری نکته های مفید و کاربردی رو بهتون بگم.

راهنمای کامل طبیعت گردی
این عکسو قبلا کجا دیده بودین ؟ برنامه طبیعت گردی سحره، از اینجا میتونین راجبش بخونید

محیط زیست

اصلی ترین کاریی که باید تو طبیعت گردی انجام بدیم اینکه به محیط زیست آسیب نرسونیم . من خیلی وقت ها برام پیش اومده وقتی که رفتم تو دل طبیعت با یک صحنه زشت و پر از زباله روبرو شدم که خودمون باعثش شدیم پس:

  1. زباله هاتون رو جمع کنید

به یاد داشته باشین که ته سیگار و آدامس هم زباله محسوب میشه و تاثیر بسیار مخربی بر روی محیط زیست داره. سعی کنید به همراه خودتون میان وعده های سالم و خانگی مانند نان و پنیر و یا ساندویچ ببرید تا زباله کمتری تولید کنید. تولید کمتر زباله باعث میشه تا راحت تر زباله هاتون رو به هنگام برگشت با خودتون حمل کنید. با خودتون کیسه زباله ضخیم ببرین چون وقتی دارین زباله ها را برمیگردونین سوراخ نمیشه و باعث بوجود اومدن یه سری مشکلات نمیشه .

  1. از صابون های قابل تجزیه استفاده کنید.

برای اینکه کمترین تاثیر رو روی طبیعت بزاریم از صابون های قابل تجزیه زیستی استفاده کنیم.این صابون ها هیچ خطری برای خاک و پوشش گیاهی نداره و میتونید برای شستن خودتون و ظرف هاتون از این صابون ها استفاده کنید.شما میتونید این صابون ها رو از فروشگاه های فروش لوازم طبیعت گردی به راحتی تهیه کنید.

  1. آتیش رو خاموش کنید

همیشه جذاب ترین قسمت داستان تو طبیعت گردی روشن کردن آتیشه مخصوصا اگه تو دل جنگل های بکر باشی.سعی کنید همیشه آتیش رو در یک محیط مشخص روشن کنید و از چندتا آجر و سنگ برای مهار آتیش کمک بگیرین.اگه از چوب های ضخیم برای روشن کردن آتیش استفاده کردین حتما قبل از رفتن مطمئن بشین که آتیش رو کامل با آب خاموش کردین.

طبیعت گردی

لباس مناسب طبیعت گردی

پس از مدت ها برنامه ریزی و انتظار برای روز های تعطیل، با خانواده قصد کوهنوردی و طبیعت گردی می کنید. همه چیز آماده است، هر کی کهنه ترین کفش و کثیف ترین شلوار و چروک ترین لباسش رو میپوشه و هر کیفی که دم دستش بود رو بر میداره . نیم ساعت اول طبیعت گردی هیچکس احساس خستگی نمیکنه. ولی بعد از اون سر و صداها بلند میشه. یکی از درد پا می ناله، یکی از سنگینی کوله.همه از وضعیت ناراحتن و اونقدر اشتباه لباس پوشیدن که دوست دارن هر چه زودتر به خونه برگردند تا از شر لباس ها خلاص بشن. حالا فکر کنید که همون لحظه هم بارون بگیره!!!

انتخاب یک لباس مناسب برای طبیعت گردی شاید سخت ترین قسمت قبل  سفر باشه. بهتر که با خودتون لباسی ببرین که هم شما روگرم کنه و هم در اثر تعرق لباس خیس نشه. حتما از لباس هایی استفاده کنید که بلند باشه و تمام قسمت های بدنتون رو پوشش بده. اگه وضعیت آب و هوا به گونه ایه که بارون رو پیش بینی می کنید بهتره از یک بارونی سبک برای خیس نشدن  زیر باران استفاده کنید. حتما با خودتون چند جفت جوراب ببرید. وقتی که قصد دارین از رودخانه عبور کنید و پاهاتون خیس میشه، پاهاتون داخل کفش تاول میزنه. همچنین بهتره با بردن یک جفت صندل و استفاده از اون  زمانی که در جنگل مستقر شدین، به کفش هاتون فرصت بدین تا خشک بشه.به خاطر داشته باشین که هر چقدر با خودتون لباس بیشتری ببرین مجبور هستین وسایل بیشتری حمل کنین و خستگی زیادی رو در طول طبیعت گردی متحمل بشین.

کوله مناسب طبیعت گردی

در طبیعت گردی این جوراب ها را بپوشید

انتخاب جوراب مناسب در طبیعت گردی و کوه نوردی بسیار اهمیت داره. یک جوراب مناسب ، مانع از اصطکاک بین پا و کفش میشه، معمولا جوراب هایی با الیاف مصنوعی و پشم این ویژگی رو دارند. بنابراین بهتره از جوراب های نخی استفاده نکنید چون خیس میشه و باعث میشه پاتون تاول بزنه.

کوهنوردان حرفه ای دو نوع جوراب می پوشند:

جوراب اول نازک و نخی که عرق پا را می گیره.

جوراب دوم ضخیم تر از جوراب اول و از جنس پشم  که عرق را از جوراب اول می گیره.

چطوری با کمترین امکانات به کمپ بریم

بودن در طبیعت با کمترین وسیله شاید برای خیلی از ما که وابسته به  وسایل اضافه هستیم جالب نباشه، اما سبک سفر کردن باعث میشه تا از سفر بیشتر لذت ببریم. شاید مجبور بشیم سختی زیادی رو تحمل کنیم، اما این سختی ها به لذت تجربه ی سفر می ارزه .

۱- اول از هر چیز به یک کیف و یا کوله پشتی نیاز داریم. کوله پشتی بخرید که توانایی حمل اون رو داشته باشید. اساسا کوله های بزرگ وسایل زیادی برای حمل می طلبه پس سعی کنید یک کوله متوسط انتخاب کنید.

۲- یک ست لباس زیر اضافه و یک دست لباس اضافه بردارید. چادر (منظور پارچه های برزنتی هست  نه چادر های سنگین مسافرتی)، کیسه خواب و زیر انداز در حد و اندازه خودتون بردارید.

۳-از وسایل آشپزی چند کاره استفاده کنید ، که می تونید از فروشگاه های فروش لوازم کوه نوردی تهیه شون کنید.

۴- دستمال کاغذی و چراغ قوه فراموش نشه. سعی کنید این وسایل رو داخل کوله تون جا بدید و وسایلی مانند چادر و کیسه خواب را  روی کوله ببندید.

۵- تجهیزات الکترونیکی  رو به هیچ وجه فراموش نکنید.

۶- برای ثبت لحظات و تجربیات جالبتون حتما دوربین عکاسی و یا گوشی هوشمندتون ، همراه خودتون ببرید.

راهنمای کمپینگ

اصول طبیعت گردی در مسیر های طولانی

فرض کنید ماشین رو چند کیلومتر دورتر پارک کردین و می خواین تو دل جنگل و طبیعتی بکر کمپ بزنید، برای اینکه مسیر شما رو خسته نکنه و بتونید از طبیعت همواره لذت ببرید، بهتره چند نکته رو در این خصوص رعایت کنید.سرعت حرکت و انرژی که همواره صرف می کنید در طی کردن مسیر مهمه به همین دلیل سعی کنید با دادن یک زمان کوتاه استراحت به خودتون انرژی مجدد ذخیره کنید. مهمه که تنفستون با حرکتتون متعادل باشه. مثلا در شرایط معمولی هر سه یا چهار گام یک عمل دم و هر سه یا چهار گام یک عمل بازدم را به همراه داره در این مثال گام ها سریع تر از ریه کار می کنند بنابراین بهتره هر از گاهی به خودتون استراحت بدید.

رمز موفقیت یک طبیعت گرد و کوه نورد، قدم های آهسته، پیوسته و لذت بردن از مسیره، نه رسیدن به مقصد!!!

در استراحت های طبیعت گردی این کارها رو انجام بدید

در طول ساعات اولیه روز وقتی که هنوز بدنتون خسته نشده توقفها باید خیلی کم و کوتاه باشه. بهتره که در حالت ایستاده قرار بگیرید و با تکیه بر یک درخت یا تخته سنگ کوله رو از دوش خودتون بردارید و روپوش به تن کنید و تنفس عمیق انجام بدید. در طول ساعات بعدی راه پیمایی بدن نیازمند استراحت کاملتره و در این حال می تونید  یک جای مناسب بشینید و در حالی که پاهاتون صاف و کشیده بر روی زمین قرار داره،  می تونید خوردنی و نوشیدنی از نوع قندی میل کنید. از نظر روانی بهتره که در بالای شیب استراحت کنید نه در پایین اون و سعی کنید محلی را انتخاب کنید که مشرف به مناظر خوبی باشه و امکان عکس برداری رو براتون  فراهم کنه. انجام این کار، فکرتون رو از پاها و عضلات خسته تون باز می داره. در مناطق مشرف به باد استراحت کنید چون وزش باد و هوای سرد باغث میشه عضلاتتون  به سرعت ببنده.

طبیعت گردی
یه چشم انداز بی نظیر

کوله پشتی مناسب طبیعت گردی

در برنامه‌های یکروزه یا کمتر لازم نیست حتما یک کوله‌پشتی با کلی وسیله با خودتون حمل کنید. از یک کیف کمری کوچک هم می‌شه استفاده کرد. در برنامه‌های چند روزه به دلیل اینکه امکان داره دسترسی به منابع غذایی غیر ممکن باشه، باید یک کوله با خودتون ببرید. کوله کوهپیمایی از جنس پارچه‌های ضدآب و مقاوم ساخته می‌شه .  وزن کوله باید به گونه‌ای باشه که به کمر فشار نیاره و خسته کننده نباشه.

اگر بخواین یک برنامه چند روزه برید و تمام وسایل کوهپیمایی را با خودتون ببرید و از آمادگی جسمانی خوبی هم بهره‌مند باشید باید حداکثر حجم کوله‌پشتی‌تون معادل۲۵ تا ۳۰ لیتر باشه. برای خرید کوله پشتی مناسب طبیعت گردی به نکات زیر توجه کنید:

پارچه کوله باید کاملا محکم، ضخیم و از جنس برزنت و دارای یک لایه نایلونی باشه.

رنگ آن باید برخلاف کوله‌های نظامی و شکاری که مناسب استتار هست باشه و از دور به خوبی دیده بشه؛ رنگ‌هایی مانند زرد، نارنجی و قرمز.

از محکمی دوخت آن مطمئن بشید.

بین بدنتون و کوله فاصله باشه (برای اینکه هوا جریان پیدا کنه و مانع عرق کردن بشه).

به قیمت فکر نکنید و بیشتر به کیفیت، دوام، راحتی و وزن کم کوله بها بدید.

 

چک لیستی از آنچه که می خواین همراه داشته باشید تهیه کنید، این لیستو دور نندازین و تا پایان سفر نگهش دارید و لوازمتون را به هنگام بازگشت از روی این لیست چک کنید.

کوله مناسب طبیعت گردی
خب ایشون هم که معرف حضورتون هستن دیگه ؟ سحر یکی از بچه های خوب تیم استاپسی ، اگه میخواید بیشتر باهاش آشنا بشید حتما به اینستاگرامش سر بزنید

سعی کردم تو این مقاله کامل در مورد نکات طبیعت گردی  صحبت کنم ولی خب مطالبی مثل نحوه روشن کردن آتیش ، اصول گام برداری در صعود ، عصای مناسب کوه نوردی و … مونده که در آینده حتما یه سری نکات راجبشون مینویسم.راستی اگه درمورد کیسه خواب مناسب برای سفر و طبیعت گردیهاتون به کمک نیاز داشتین حتما یه سر به مقاله علیرضا دراین مورد بزنید . اگه تجربه ای دیگه در مورد طبیعت گردی دارید که میتونه به بقیه کمک کنه

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان