یک شرکت دانش بنیان در خراسان جنوبی بعد از ده سال تحقیق و پژوهش، موفق به اختراع نخستین دستگاه تولید کننده محلول ضدعفونی از آب شرب در کشور شد.

یک شرکت دانش بنیان در خراسان جنوبی بعد از ده سال تحقیق و پژوهش، موفق به اختراع نخستین دستگاه تولید کننده محلول ضدعفونی از آب شرب در کشور شد.

مخترعان و پژوهشگران شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاه محلول ضدعفونی از آب شرب مستقر در پارک علم و فناوری شهرستان قاینات، با اختراع و بومی سازی این دستگاه، گامی بزرگ در حوزه بهداشت و درمان کشور برداشته و توانسته اند محلول ضدعفونی از آب شرب را به مرحله تجاری سازی و تولید برسانند.

تولید محلول ضد عفونی کننده قوی در کشور از ویژگی‌های مهم این دستگاه است که کیفیتی بهتر از نمونه خارجی دارد.

بومی سازی دانش تولید محلول ضدعفونی کننده، افتخار صنعت پزشکی

فناوری ساخت دستگاه تولید کننده محلول ضدعفونی از آب شرب، بیشتر متعلق به دو کشور آمریکا و کره جنوبی است و البته سال‌های بعد چین نیز وارد این عرصه شد.

اسماعیلی مخترع این دستگاه به ما می‌گوید: از۱۳۹۰ کار تحقیقی و پژوهشی ساخت این دستگاه را شروع کردیم.

او افزود: کارمان ابتدا با ایده ساخت دستگاه تولید محلول ضدعفونی HOCL هیپوکلروس شروع و باعث شد تا با تأسیس شرکت فناور، متشکل از پژوهشگران فرهیخته و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خراسان جنوبی با یک پشتوانه قوی علمی در حوزه بهداشت و سلامت با هدف کمک به این عرصه شروع به فعالیت کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: هرچند در طول این سال‌ها بار‌ها با آزمایش و خطا مواجه شدیم اما هیچ گاه ناامید نشدیم تا بتوانیم با اختراع این دستگاه افتخاری برای کشورمان باشیم.

این مخترع جوان می‌گوید: ما در این شرکت بعد از ۱۰ سال توانستیم این دستگاه را بومی سازی کنیم به طوری که از وسایل و قطعات ما در بسیاری از شرکت‌ها در ایران استفاده می‌شود.

اسماعیلی بیان می‌کند: این دستگاه قابلیت این را دارد که آب شرب را همزمان به محلول هیپوکلروس تبدیل کند که هیچ ضرری برای بدن ندارد.

یکی از افتخارات دیگر این شرکت، تولید پودر ترکیبی شیمیایی است که اگر در داخل آب حل شود تبدیل به همان محلول ضد عفونی کننده می‌شود.

تولید محلولی با قابلیت‌های ویژه و بی ضرر برای بدن

محلول هیپوکلروس تولید شده در این شرکت دانش بنیان، اکسید کننده قوی و قدرتمند و گندزدا است که به صورت مایع و بر پایه آب تولید می‌شود.

رستمی از پژوهشگران این شرکت دانش بنیان به ما می‌گوید: این ماده به سرعت باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانسیم‌ها را غیر فعال می‌کند و در بدن انسان نیز به طور طبیعی توسط گلبول‌های سفید تولید می‌شود.

او همچنین می‌گوید: از مهمترین ویژگی‌های این محلول که می‌توان بیان کرد این است که نسبت به مواد ضدعفونی کننده دیگر قوی تر، عوارض کمتر و قیمت بسیارمناسبت‌تر آن است.

محلول ضدعفونی کننده هم اکنون در سه اندازه خانگی، متوسط و بزرگ تولید و روانه بازار می‌شود.

از جهش در تولید محصولات ضدعفونی تا استقبال سایر استان‌ها

دکتر اسماعیلی و همکارانش با اختراع دستگاه تولید کننده محلول ضدعفونی از آب شرب توانسته اند جهشی در تولید محصولات ضدعفونی داشته باشند که استان‌های دیگر هم مشتری آن هستند.

اسماعیلی می‌گوید: ما روزانه ۵ هزار لیتر از این محلول را تولید می‌کنیم که با این کار به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا توانستیم جهشی ایجاد کنیم که بیشتر برای ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی، مرغداری ها، دامداری ها، مطب‌های دندانپزشکی و سبزیجات و میوه‌ها کاربرد دارد.

محلولی که چند ماهی است در کلینیک‌های دندانپزشکی تهران از آن استفاده می‌شود.

مهندس کارگر از مشتریان این شرکت و مدیر عامل یکی از کلینیک‌های داندانپزشکی در تهران در تماسی اینترنتی به ما می‌گوید: چند مدتی است که از این محصول در مطب استفاده می‌کنم و بسیار هم از کیفیت آن راضی هستم.

او با اشاره به کیفیت بالای این محصول می‌گوید: محلول ضدعفونی کننده هیپوکلروس نسبت به مشابه خارجی آن هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت بسیار مقرون به صرفه و بهتر است.

کارگر مدیر عامل یک مجتمع دندانپزشکی

مهندس کارگر این محلول را به سایر همکارانش هم معرفی کرده است و به گفته او حدود ۴۰ کلینیک دندانپزشکی در تهران از این محلول استفاده می‌کنند.

تولید محصولات فناورانه دیگر، گامی مهم برای خودکفایی کشور

پژوهشگران این شرکت دانش بنیان در کنار تولید محلول ضدعفونی کننده، ۲۵ محصول دیگر را هم ثبت اختراع و تجاری سازی کرده اند.

این محصولات شامل کرم‌های درمانی از جمله کرم گیاهی کاهش قند خون، کرم بهبود کبودی ها، کرم درد مفاصل، روغن‌های خالص گیاهی و مواد آرایشی و بهداشتی است.

دکتر اسماعیلی می‌گوید: از ۲۵ محصول، ۱۰ محصول ثبت خودمان است که ۸ محصول دیگر در مرحله ثبت اختراع قرار دارند و در این مسیر ۱۷ نفر از اعضای هیئت دانشگاه‌های استان با ما همکاری می‌کنند.

محصولات شیمیایی

این پژوهشگر می‌گوید: خلأ بزرگی که در این حوزه مشاهده کردیم این بود که اکثر این دارو‌ها وارداتی هستند و هزینه بسیار بالایی دارند به همین خاطر به این فکر افتادیم که ترکیب و یا محصولی گیاهی داشته باشیم.

او بیان می‌کند: این محصولات نسبت به موارد موجود در بازار تأثیرپذیری بیشتر داشته و با توجه به مستنداتی که داریم ترکیب ما می‌تواند خیلی سریع‌تر عمل کند.

تولید انبوه زیر چتر حمایت

نبود حمایت مالی به معنای واقعی مشکل اصلی و مهم در حوزه پژوهشی و اختراع است.

اسماعیلی در این باره می‌گوید: ۱۰ سال کار پژوهشی انجام دادیم و برای محصولات بسیار هزینه کردیم و حالا که می‌خواهیم محصول را به تولید انبوه برسانیم به مشکل نقدینگی بر خورده ایم.

این مخترع و پژوهشگر جوان ادامه می‌دهد: محصولات ما انحصاری است و چنانچه حمایت‌های واقعی از شرکت‌های نوپا صورت بگیرد می‌توانیم نیاز کشور را تأمین کنیم.

اسماعیلی بیان می‌کند: مشکل اصلی ما تأمین نقدینگی است و سرمایه کافی برای تولید انبوه محصولاتمان نداریم.

او به مشکل گرفتن مجوز هم اشاره کرد و گفت: فرایند اخذ مجوز‌ها کلاف سردرگمی است که از هر مسیر می‌رویم هزار مسیر جدید پیش پایمان باز می‌شود که از مسئولان می‌خواهیم این فرایند را راحت‌تر کنند.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان راهگشای مشکلات

دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان در توسعه علمی و فناوری و به خصوص رشد اقتصادی را هم اکنون با توجه به زیر بار تحریم بودن کشور می‌توان کاملاً حس کرد.

شرکت های دانش بنیان ، دستاوردهای خوبی دارند

شرکت‌هایی که با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و تلاش برای بومی سازی دانش روز دنیا، گام‌های بزرگی در بی نیازی کشور از واردات کالا‌های صنعتی برداشته اند؛ کالا‌هایی که انحصار ساخت آن‌ها تنها در اختیار چند کشور دنیا است.

حمایت از بومی سازی محصولات و تولید انبوه آنان می‌تواند سد راه خروج ارز از کشور هم شود.

گزارش از سمیرا گنجی باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه