تکمیل نمونه سازی بسته بندی ویژه دمنوش های اوستامو

تکمیل نمونه سازی بسته بندی ویژه دمنوش های اوستامو

در اوستامو بعد از ماه ها فعالیت و سختکوشی در نهایت نمونه سازی بسته بندی های ویژه دمنوش اوستامو به پایان رسید. جزئیات آن به شرح زیر به اطلاع می رسد:

نام محصول: "کدو برای بسته بندی"

نام شرکت تولید کننده: شرکت پایا کشت روستا مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، مرکز رشد واحدهای فناور قائن

وب سایت شرکت تولیدکننده: www.oostaMo.com

کاربرد:

این محصول جهت استفاده برای بسته بندی تجاری دمنوش ها جهت فروش در اروپا تولید شده است.

تاریخچه شکل گیری محصول:

ایران به خاطر تنوع اقلیمی خود یکی از تولیدکننده های اصلی گیاهان دارویی است. تنوع گیاهی قابل تهیه در ایران بسیار قابل توجه است. 

از طرفی به خاطر توجه روزافزون مصرف کنندگان به مسائل سلامتی در اروپا، مصرف چای سیاه در اروپا رو به کاهش است و به طور مثال مصرف دمنوش های گیاهی در بازه سال 2012 تا 2014 بیشتر از 30% رشد داشته است. 

هدف ما در اوستامو ارائه دمنوش های گیاهی که به روش های دوستدار طبیعت (کشاورزی پایدار) تولید شده است و مصرف آب کمی دارند بوده است. برای این کار ما تمرکز ویژه به گیاهان دارایی تولید شده در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بوده است. گیاهانی که یا به صورت وحشی جمع آوری می شوند اما با رعایت اصول صحیح برداشت از طبیعت و یا گیاهانی که اگر انسان کاشت هستند، تولید آنها یا دیم است یا مصرف آب کمی دارد. به این ترتیب ما امیدواریم تا بتوانیم در کنار خریدارهای مان نقش مثبتی هر چند کوچک در احیای دریاچه ارومیه داشته باشیم.

 

نکته مهم برای ما این بود که بتوانیم این دمنوش ها را در یک بسته بندی ارائه کنیم که استفاده از پلاستیک نداشته باشد و کاملا طبیعی باشد و با قصه خود محصول و ارزش های ما همخوانی داشته باشد. با این هدف به دنبال نوعی از بسته بندی بودیم که کاملا زیست تخریب پذیر (biodegradable) باشد. بسته بندی های مختلف از جمله استفاده از برگ گیاهان، استفاده از انواع نی ها (خیزران های بزرگ یا بامبو)، خشک شده پوست مرکبات و کدو را بررسی کردیم.

ما در روزگار گذشته در ایران از کدو برای بسته بندی استفاده می کردیم؛ در جنوب کدو برای بسته بندی خرما شیره استفاده می شده است. ما پدیدآورندگان خودمان این نمونه را از نزدیک دیده ایم و از خرما شیره بسته بندی شده داخل کدو استفاده کرده ایم. همچنین ما در کردستان از کدو برای بسته بندی حتی دوغ و روغن حیوانی استفاده می شده است. استفاده از کدو برای بسته بندی حبوبات و ادویه در نقاط مختلف ایران استفاده می شده است.

در نهایت بسته بندی کدو برای دمنوش ها انتخاب کردیم.


توضیحات درباره مسیر تولید و ویژگی های محصول:

انتخاب کدو: از تمام نقاط ایران انواع کدوها چه کدوهای خوراکی چه کدوهای تزئینی نمونه جمع آوری شد.

انتخاب روش خشک کردن: انواع روش های خشک کردن را تست کردیم: خشک کردن سنتی (سایه آفتاب)، خشک کردن در خشک کن حرارتی، خشک کردن به روش freez-dry 

انتخاب پوشش داخلی: بعد از خشک کردن، مواد داخل کدو را خارج کردیم. بعد داخل آن را ساب زدیم (با کمک یک گلوله منعطف فلزی مشابه سیم ظرف شویی). در ادامه برای اینکه مواد داخلی کدو تثبیت بشود و با دمنوش ها مخلوط نشود، با کمک نشاسته یک لعاب غلیظ آماده کردیم و داخل کدو را پوشش دادیم.

انتخاب پوشش خارجی: برای خارج کدو انواع پوشش را امتحان کردیم. تاکید ما این بود که از پوشش های طبیعی استفاده کنیم. اما در نهایت متوجه شدیم خود کدو به اندازه کافی مقاوم است و نیاز به پوشش خاصی ندارد. خصوصا که پوشش با روغن های طبیعی ممکن بود قیمت تمام شده را به قدری بالا ببرد که منطقی نباشد و از آن طرف ارزشی برای مصرف کننده خلق نکند.

طراحی درب کدو: اول اینکه تاکید داشتیم درب این ظرف کدو از جنس خود کدو باشد و از مواردی مانند چوب پنبه استفاده نکنیم. روش های مختلف برش درب آزمایش شدند؛ برش با اره مویی، برش لیزری، برش توسط خراطی و برش با فرز دستی. هر کدام از این نوع برش ها مشکلاتی داشتند. برش با اره مویی که افقی باید زده می شد، باعث می شد درب سر جای خود بلغزد و روی بدنه اصلی کدو گیر نداشته باشد. برش لیزری عمود بر کدو داده می شد و باعث می شد درب کدو به داخل آن بیافتد. در نهایت برش با فرز دستی و به شکل شش ضلعی به شکل زاویه دار مورد تایید قرار گرفت. 

روش پلمپ کردن درب: برای پلمپ کردن درب یک بند طبیعی دارای استحکام انتخاب شده است که از سوراخ ریزی روی درب عبور کرده است. از این بند دو عدد هسته طبیعی یک گیاه عبور داده شده است تا با بازی آنها بتوانیم درب را محکم کنیم. درز درب با بدنه اصلی خود کدو نیز با یک لعاب نشاسته درزگیری می شود.

محل تولید کدوها: استان گیلان، شهر آستانه اشرفیه / در حال بررسی و شناسایی بهترین محل تولید می باشیم.

روش کشاورزی: بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی و آبیاری طبیعی (بارش باران)

 

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه