روزهای کرونایی رو چطور سر کنیم؟

روزهای کرونایی رو چطور سر کنیم؟

ویروس کرونا یا همان کووید 19، ویروس کشنده‌ای که تو بعضی از افراد مبتلا، باعث مرگ می‌شه و نسبت به ویروس‌های دیگه سطح گسترش و پراکندگی زیادی داره.

شاید خیلی از شما دلهره و استرس از دست دادن عزیزانتون رو داشته باشین، یا شاید هم با جدی نگرفتن و انکار این ویروس سعی دارین اوضاع رو برای خودتون آروم کنین، ولی همونطور که می‌دونین، استرس کاری از پیش نمی‌بره و انکار و جدی نگرفتن موارد بهداشتی هم از آسیب این ویروس  کم نمی‌کنه.

با روزهای کرونایی چطور سر کنیم؟

استرس دشمن سیستم ایمنی بدن

استرس با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدنتون اوضاع رو بدتر می‌کنه؛ وقتی ما دچار استرس می‌شیم بدنمون هورمونی ترشح می‌کنه که اگه این هورمون به طور پی‌درپی ترشح بشه، باعث از بین رفتن نوعی از گلبول‌های سفید خون می‌شه که وظیفه‌اشون حفاظت بدن در برابر خیلی از عفونت‌هاست.

بهتره واقعیت رو بپذیرین و با کنترل استرس، به بدنتون آسیب نزنین. بهتره برای این روزهای خونه نشینی یک لیست جذاب آماده کنین تا شما رو حسابی سرگرم کنه. لیستی بنویسین از کارهایی که معمولا زمانی برای انجامش نداشتین؛ مثل ورزش کردن، کتاب خوندن، فیلم دیدن و ...

همچنین تو این روزها حسابی از موادغذایی مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدنتون استفاده کنین. می‌تونین برای کمک به رفع استرس   به رژیم غذاییتون "زعفران" اضافه کنین. زعفران کمک به ترشح هورمون‌هایی می‌کنه که تو رفع استرس موثرن.

برای دیدن مطلب "خواص زعفران" کلیک کنید.

6 نکته‌ی بهداشتی مهم، برای پیشگیری از کرونا (COVID-19):

  • از خونه، بصورت آنلاین خرید کنین: جمله ای که هر روز می‌شنویم "از خانه بیرون نرین" یکی از راه‌های مراقبت و پیشگیری تو این روزها  "موندن تو خونه‌ست" خونه یک محیط امنی شده که احتمال مبتلا شدنتون رو کمتر می‌کنه. دوستان عزیز مراکز حمل نقل، مکان‌های عمومی و فروشگاه‌ها به دلیل استفاده‌ی افراد زیادی، احتمال آلودگیشون بیشتره. شما با موندن تو خونه و بیرون نرفتن، مانع از مبتلا شدن خودتون یا گسترش ویروس و مبتلا کردن افراد دیگه می‌شین.
    از طریق خرید اینترنتی و سفارش آنلاین از خونه، لوازم و مواد غذایی مورد نیازتون رو فراهم کنین. البته یادتون نره که به محض تحویل سفارش و قبل استفاده از کالا، حتما اون رو ضد عفونی کنین. می‌تونین برای میوه‌جات از شستشو با آب و مایع ظرفشویی و یا برای محصولات بسته بندی شده این‌کار رو با اسپری‌های الکل و یا با پدهای الکلی که معمولا برای تزریق استفاده می‌شن انجام بدین.
  • شستشوی مداوم دستها: این جمله رو همه شنیدین و شاید کلافتون کرده، ولی این نکته به قدری پر اهمیت و ضروریه که سایت معتبر Medscape، شستن دست رو به عنوان مهمترین توصیه‌ی متخصصان بهداشت، برای کمک به در امان موندن از COVID-19 بیان کرده. خیلی از شما بخاطر شستشوی زیاد دست‌هاتون ممکنه پوست دستتون زبر بشه یا خشکه بزنه، بهتره که از مایع های دستشویی کرمی یا صابون‌های کرمی استفاده کنین، این صابون ها علاوه بر داشتن خاصیت پاک کنندگی و ضدعفونی، کرم موجود تو این محصولات تاثیر نرم کنندگی روی پوست داره، که مانع از زبری پوست می‌شه. البته استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان، وازلین و روغن های گیاهی هم تاثیر زیادی تو نرم شدن پوست دارن.

نکته‌ی مهم: شستن دست با آب به تنهایی، اصلا باعث از بین رفتن این ویروس نمی‌شه، چون جنس این ویروس از لیپید (چربی) هست.

  • به صورت دست نزنین: حتما خیلی سخته کنار گذاشتن عادت‌هایی مثل مالیدن چشم یا خاروندن بینی، خیلی وقت‌ها ممکنه فراموش کنین و طبق عادت دست رو به طرف صورتتون ببرین، شما می‌تونین با پوشیدن دستکش و با نداشتن حس همیشگی از دست‌هاتون، یاد آور این موضوع  بشین که به صورت دست نزنین. علاوه بر این موضوع، پوشیدن دستکش مانع از تماس مستقیم دست‌ها با آلودگی می‌شه.
  • عید دیدنی ممنوع: از بوسیدن و دست دادن پرهیز کنین، بهتره که حداقل برای چند مدت این تعارف‌ها رو کنار بذارین. بوسیدن و دست دادن یک عامل مهم تو گسترش این ویروسه. یادتون نره تو این روزها برای سلامتی خودتون هم شده از دید و بازدید عید دست بکشین.
  • شستن لباس‌ها و ضد عفونی کردن محیط: تو بیرون از خونه احتمال آلوده شدن لباس‌ها و وسایلتون زیاده. حتما به محض رسیدن به منزل بعد از شستن دست و قبل از تماس لباس‌ها و وسایلتون با محیط خونه، اون‌ها رو با آب صابون بشورین. ضد عفونی کردن محیط و وسایلی که تو طول روز با اون‌ها زیاد سرکار دارین مثل: دستگیره در، گوشی همراه و کنترل تلوزیون خیلی ضروریه. (دقت کنین برای ضدعفونی کردن لوازمی مثل گوشی همراه، الکل رو مستقیم اسپری نکنین).
  • مراجعه نکردن به بیمارستان‌ها به جزء موارد ضروری: بابت مریضی‌های ساده مثل سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه نکنین، این مراکز درصد زیادی احتمال آلودگی به این ویروس رو دارن. ممکنه بیماری شما با رعایت، خوردن دمنوش و ویتامین تو خونه خوب بشه، ولی با رفتن به بیمارستان، احتمال گرفتن این ویروس بیشتر می‌شه.

خرید مستقیم از کشاورز 

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان