درباره کشمون

درباره کشمون

داستان کشمون

10 اردیبهشت 1396 / 94 نظر / 1425 بازدید

کشمون یک بازار آنلاین هستش که شما و کشاورزهای منتخب زعفرون بتونین هم رو پیدا کنین، ارتباط داشته باشین و از هم زعفرون بخرین.
اما داستان پشت کشمون چیه؟ کیا راهش انداختن و دنبال چی هستش؟

 

 

ما، محمد و حمزه قائم پناه نوه ی یک کشاورز و ابراهیم قائم پناه فرزند یک کشاورز در قاین توی استان خراسان جنوبی هستیم. ما به همراه سیامک خرمی، یکی از دوستان مون، بنیان گذارهای کشمون هستیم.

 

 

این عکس پدربزرگمون، یوسف قائم پناه هست. ما ازش خاطره های زیادی داریم؛ اما مهمترینش جمله ای هست که برامون خیلی پر رنگه؛ گفته بود "وقتی که بمیرم دستم به بیلم خواهد بود" و آخرین لحظه زندگیش، در مزرعه در حال درو کردن گندم مُرد.

 

ما از وضع زندگی خودمون ناراضی بودیم و می خواستیم زندگی مون رو بهتر کنیم. اما می خواستیم که دنیا هم جای بهتری باشه و اینطوری بود که کشمون شکل گرفت.

یکی از اولین نفراتی که رویای کشمون رو قبول کرد، سیامک بود که به عنوان یه آدم خبره به ما ملحق شد تا راه و چاه رو به ما نشون بده.

توی شهر ما دوازده قنات بوده که آخریشون سال نود و چهار خشک شد. حالا به جا شون صدها چاه عمیق هست.

 

 

این عکس قنات شاهیک، آخرین قنات ماست که بیشتر از پونصد سال مردم برای خوردن و کشاورزی ازش آب برمی داشتن و الان بعد از خشک شدن، مسدود شده و کنارش یک چاه زدن.

قنات ها یه روش پایدار برای برداشت از سفره آب زیر زمینی بودن. اما الان سفره آب زیرزمینی قاین هر سال داره نیم متر می ره پایین تر:

 

 

و چاه های عمیق، هی عمیق تر می شن و آبها هی شورتر. از طرف دیگه پیاز زعفرون به شوری حساسه. 
در حدود ده سال پیش مقدار آب چاه کشاورزی ابراهیم قائم پناه (هم بنیان گذار کشمون) کم شده بوده و بعد از اینکه چاه رو کف شکنی می کنن، مقدار آب به اندازه قبل می شه ولی شوری آب (EC) بیشتر می شه. بعد از چند سال مزرعه زعفرون ابراهیم از بین می ره. 

پدربزرگ هامون همه کشاورز بودن.

پدرهامون شغل دوم شون کشاورزی بوده.

اما ما اصلن فکرش رو هم نمی کنیم که کشاورزی کنیم.


ما سه نفر به خودمون برگشتیم تا ببینیم چی داریم و چیکار می تونیم بکنیم تا با این شرایط خاص رو به رو بشیم. 

در کمال شگفتی کشف کردیم که چه گنجی توی دست ماست: یک گیاه که برعکس همه گیاه های دیگه است؛ تابستونا به خواب می ره و زمستونا رشد می کنه و این باعث شده بسیار کم آب بخواد.

 

 

زعفرون با اینکه خیلی کم آب می خواد ولی از طرف دیگه یکی از گرون ترین و ارزشمندترین ادویه های دنیاست.

توی این نمودار مقدار مصرف آب (میله های آبی رنگ) با مقدار درآمد (میله های نارنجی رنگ) برای زعفرون و سایر محصولات کشاورزی استان ما مقایسه شده.

 

وقتی موضوع زعفرون مطرح می شه، مشکل کشاورزها اول از هر چیزی اینه که زعفرون شون می ره دست واسطه ها و سود کمی به خودشون می رسه.

دومین مشکل شون اینه زعفرون کشاورزهای مختلف با هم قاطی می شه و معلوم نمیشه چه کسی با کیفیت کار کرده، مواد شیمیایی نزده و با هزینه بیشتر به زعفرونش کودهای حیوانی و طبیعی داده و… وقتی واسطه ها زعفرون رو از کشاورزا می خرن، همه رو به یک قیمت می خرن.

سومین مشکل اینه که الان دنیا خیلی پیشرفته شده، شبکه های اجتماعی اومده و همه دنیا به هم وصل شدن. دیگه هیچ جوونی دوست نداره یک گوشه دنیا جدا و دورافتاده از بقیه کار و زندگی کنه.

برای همین تصمیم گرفتیم که کشمون رو راه بندازیم:

 

 

کشمون خودش زعفرون نمی کاره.

کشمون زعفرون از کشاورزا نمی خره که به شما بفروشه.

بلکه اول کشاورزهایی رو که به روش های طبیعی و سنتی (بدون مواد شیمیایی) زعفرون می کارن پیدا می کنه، کشاورزهایی که درباره کم آبی نگران هستن و حاضرن روش کشاورزی قدیمی شون رو تغییر بدن تا بشه امیدی به نجات سفره های آب زیرزمینی داشت،

و بعد در مرحله دوم این کشاورزها رو میاره توی دنیای آنلاین، کشمون.

به این طریق شما و اونها می تونین با هم آشنا بشین و شما می تونین در صورت تمایل زعفرون تون رو از اونها تهیه کنین.

کشمون بر کشت و کار و آماده کردن زعفرون نظارت می کنه تا مطمئن باشه بهترین کیفیت زعفرون به دست مصرف کننده می رسه.

شکل زیر نشون می ده که چطور کشمون می خواد در نهایت زندگی با کیفیت تری برای مصرف کننده ها و کشاورزهای زعفرون بسازه.

 


 

کشمون برای اینکه کارش از نظر قانونی درست باشه، یک شرکت به اسم "نیک کاوا افرا" (به شماره ثبت 14005929136) ثبت کرده و در پارک علم و فناوری قاین در خراسان جنوبی مستقر هستش.

اطلاعیه ها

دوره آموزشی آشنایی با تحلیل مطالعات امکان‌سنجی فنی - اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری با نرم افزار کامفار 3
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
استارتاپ ویکند تخصصی زرناب  (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان