کسب رتبه دوم رویداد بین‌المللیGIS توسط فناوران پارک علم و فناوری خراسان ‌جنوبی

کسب رتبه دوم رویداد بین‌المللیGIS توسط فناوران پارک علم و فناوری خراسان ‌جنوبی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، محسن حسین‌پور، کارآفرین خلاق پارک علم و فناوری خراسان جنوبی می‌باشد که در رویداد بین‌المللی GIS بین ۱۲۳ کشور موفق به کسب رتبه دوم شده است. این رویداد در چهار زمینه مقالات، نقشه‌برداری، آنالیز برنامه‌های کاربردی و توسعه نرم‌افزاری در بستر پلتفرم و اپلیکیشن‌های سوپرمپ برگزار شد.
از ایران حدود ۱۴ تیم از دانشگاه‌های برتر کشور ثبت نام می‌کنند که تمام این تیم‌ها قبل از برگزاری این مسابقات انصراف دادند و تنها تیم شرکت‌کننده از کشور تیم اوست.
این مسابقات زیر نظر آکادمی علمی چین(GTC) هرساله در پکن چین برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات سه هزار تیم از کشورهای روسیه، فرانسه، ژاپن، چین، مالزی، آمریکای شمالی، قزاقستان، بلاروس، بنگلادش، افغانستان، عمان، امارات، گرجستان و اکثر کشورهای آسیایی رقابت می‌کنند.
حسین پور با بیان اینکه GIS در زمینه‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد، گفت: به طور مثال در پروژه کاری اینجانب که در زمینه آنالیز جاده‌ها بوده است، مسافت خاصی حجم دقیق روکش آسفالت، بررسی علائم جاده‌ای، حفاظ‌های حاشیه جاده و نقاط حادثه‌خیز با استفاده از تصویر هوایی و هوش مصنوعی آنالیز می‌شود.
وی با بیان اینکه GIS در سه بعدی سازی شهرها و پیاده‌سازی شهر هوشمند ، پروژه‌های شهرداری، رهگیری بیماری های اپیدمیک، ساختمان‌سازی سیستماتیک، پیاده سازی شبکه ریلی، آب و فاضلاب، پست، برق، گاز، مخابرات و سایر موارد که مرتبط با نقشه و سیستم اطلاعات مکانی است، کاربرد دارد، افزود: این نرم افزار با توجه به OPEN SOURCE بودن قابلیت لینک با هر نرم افزاری کاربردی دیگیری را داراست و تنها نمایندگی شرکت SuperMap را در ایران اخذ کرده تا از بستر اولیه این امکانات در ایران استفاده کنیم.
حسین پور ادامه داد: نمونه دیگر بهره‌گیری از این فرآیند در برداشت اطلاعات هوشمند برای کدهای پستی است که طرح آن را برای سازمان پست کشور ارسال کرده‌ایم، اما چون روال مدیران سیستماتیک نیست و به رویدادهای کاغذی عادت کرده‌اند، هنوز تایید نشده است.
وی با بیان اینکه پایه کشورهای پیشرفته روی سیستم اطلاعات مکانی و استفاده از این گونه سیستم‌هاست، ادامه داد: کمک به دقت اطلاعات و بایگانی مرتب و عدم استفاده از نیروی انسانی زیاد در سازمان‌ها از مزایای استفاده از این سیستم‌ها است.
حسین پور ادامه داد: با استفاده از این سیستم، محدوده‌های پرخطر کرونا در شهر را می‌توان مشخص کرد تا تردد براساس آن صورت گیرد و این امر می‌تواند در کنترل کرونا بسیار کمک کننده باشد، همان‌گونه که در کشور چین این بیماری به این روش مهار شد.
وی افزود: این سیستم آزمایش خود را پس داده و می‌توان از تجربیات موفق سایر کشورها استفاده کرد، اما اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان کشور به کشورهای دیگر رفته و یا افرادی که مانده‌اند در حوزه کاری و تحصیلی خود فعالیت نمی‌کنند.
این کارآفرین با بیان اینکه برای عملیاتی کردن فکر خود نیازمند توجه مدیران هستیم، بیان کرد: پروژه‌ها اکثراً به نیروهای غیربومی با هزینه‌های بیشتر سپرده شده و به نیروهای بومی توجهی نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ علمی دارای نیروی انسانی بسیار قوی و متخصص است، پارک علم و فناوری توانسته متخصصان و نوآوران این منطقه را به صورت واحد در یک مجموعه مورد حمایت قرار دهد.
گفتنی است اکنون پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به لحاظ داشتن شرکت‌ها نسبت به جمعیت و اقتصاد استان از وضعیت خوبی برخوردار است، اما برای حمایت از ایده‌هایی که در بستر این پارک و با حمایت‌های این نهاد جان گرفته‌اند، نیاز به همکاری سایر نهادهاست.
ل.س ۴۲/ ل.م ۵۴

اطلاعیه ها

اولین نشست کارگروه صنایع معدنی زیست بوم نوآوری شرق ایران
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان