خرید آسان در فروشگاه اینترنتی قاین شاپ
مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی :
این روزها مردم بیش از هر زمان دیگری، به فروشگاه های اینترنتی علاقه نشان می دهند، از خرید کفش گرفته تا بلیط هواپیما. فکر می کنید علت چیست؟ فروشگاه اینترنتی ، چه مزایایی داشته که مردم به آن علاقه نشان داده اند؟ ایا در کنار این مزایا، خرید آنلاین معایب و مشکلاتی هم دارد؟ تا با آگاهی خرید کنید.
ابتدا به سراغ این مزایا می رویم، مزایایی که یک فروشگاه اینترنتی را از یک فروشگاه خیابانی متمایز می کند.
البته سوالی که ممکن است برای خیلی از شما پیش بیاید این است: چرا باید شرکت سُنتی خودم را به شرکت اینترنتی تبدیل کنم؟
ابتدا، اجازه دهید مطلبی را روشن کنیم. در این مطلب، منظور ما از «شرکت سنتی»، شرکتی است که در مکانی فیزیکی واقع شده و فروشش یا از طریق حضور مشتریان صورت میگیرد یا از طریق ایمیل و تلفن. در کل، منظور ما شرکتی است که فروش اینترنتی ندارد. البته، روزبهروز از تعداد این شرکتها کاسته شده و به شرکتهای اینترنتی اضافه میشود.
اگر شما هم صاحب کسبوکاری هستید، حتما خیلی دربارهی مزایای تبدیل کسبوکار خود به کسبوکار اینترنتی شنیدهاید. شاید این کار به نظر خیلی از افراد خطرناک یا پیچیده باشد. اما فواید زیادی در فروش یا فعالیت تجاری آنلاین وجود دارد. در ادامهی مقاله به چند مورد از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی اشاره خواهیم کرد.
1. راحتی باورنکردنی در یک فروشگاه اینترنتی:
در مقایسه با یک فروشگاه سنتی که فقط در ساعات مشخصی می توانید از آن خرید کنید، خرید آنلاین، یعنی هر زمان از روز و شب که قصد خرید داشتید، به راحتی به یک فروشگاه یا پاساژ اینترنتی مراجعه کنید، چرخی بزنید، انتخاب کنید و بعد هم به راحتی خرید کنید.این برای مادرانی که فرزند شیرخوار دارند، زنان باردار، در شرایط نامساعد هوا و همچنین برای کسانی که محدودیت زمان دارند یک گزینه ایده آل به حساب می آید.
2. مقایسه قیمت ها:
به راحتی می توانید از یک فروشگاه آنلاین به فروشگاه آنلاین دیگر، بروید، چرخی بزنید، قیمت ها را مقایسه کنید و جنس مورد نیاز خود را انتخاب کنید. برای اینکار حتی می توانید از نرم افزارهای مربوطه که برای مقایسه قیمتها تولید شده اند هم استفاده کنید. معمولا فروشگاه های اینترنتی برای حفظ مشتری های خود، تخفیف های خوبی در شرایط و مناسبت ها در نظر می گیرند. با عضویت در خبرنامه های این فروشگاه ها می توانید از تخفیف های ویژه اطلاع پیدا کنید.
3. حضور در اینترنت، تصویر بهتری از شرکتتان ارائه میدهد
فقط همین دلیل میتواند برای راهاندازی یک وبسایت جدید و شروع فروش اینترنتی کافی باشد. بدون داشتن وبسایت، وبلاگ یا هر نوع حضور اینترنتی، مشتریان نمیتوانند متوجه شوند شما چقدر در کارتان جدی هستید. امروزه، شرکتهای کوچک و بزرگ در هر صنعتی که باشند، سعی میکنند حضور پُررنگی در اینترنت داشته باشند.
4. انتخاب بی محدودیت:
فضای یک فروشگاه سنتی، هر چه قدر هم که وسیع باشد، محدود است. بنابراین تعداد محصولات محدود است، اما در یک فروشگاه اینترنتی، انتخاب های زیادی وجود دارد. حتی اگر شما محصول مورد نظر خود را در یک فروشگاه پیدا نکردید، به راحتی می توانید با یک کلیک به فروشگاه دیگری سر بزنید.
5. دسترسی به نظرات مصرف کننده ها:
شما می توانید به راحتی در بخش نظرات، توضیحات سایر مصرف کننده ها و مشتری ها را در مورد یک محصول بخوانید و آگاهانه تصمیم گیری کنید.
6. صرفه جویی در زمان:
با خرید از یک فروشگاه اینترنتی شما مجبور نیستید زمان زیادی را در ترافیک و شلوغی شهر سپری کنید، بلکه بدون هیچ اتلاف وقتی، در کمترین زمان ممکن مایجتاج خود را تهیه می کنید. البته در امان ماندن از آلودگی هوا را هم به لیست اضافه کنید.
اما در کنار این مزایا، بیایید نگاهی هم به مشکلات یک فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین داشته باشیم.
شکل 1 : فروشگاه اینترنتی
7. دسترسی به خدمات شرکت شما ۲۴ ساعته میشود
با اینکه خیلی از فروشگاهها، پمپبنزینها و بیمارستانها خدمات ۲۴ ساعته ارائه میدهند، اما این کار برای خیلی از کسبوکارها غیرممکن است. البته، بهتر است بگوییم این کار بدون اینترنت غیرممکن است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که این امکان را برای مشتریان فراهم میآورد که هر زمانی از شبانهروز و در هر مکانی، سفارشهای خود را ثبت کنند. تصور کنید این امر چقدر میتواند برای کسبوکار شما سوددهی داشته باشد.
8. میتوانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید
اینترنت به شما این امکان را میدهد تا به سوالات مشتریان پاسخ دهید، وبینارهایی برای فروش یا تبلیغات برگزار کرده و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید. همهی این کارها بدون اتلاف وقت انجام میشوند. فقط کافی است یک بار ویدئویی یا لیستی از سوالات رایج تهیه کنید و سالها مشتریانتان را برای دریافت پاسخشان به صفحهی مربوط به آنها ارجاع دهید. با این کار، نه تنها در وقت خود صرفهجویی میکنید بلکه خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه میدهید. مشتریان معمولا دنبال اطلاعات خاصی میگردند. معمولا اطلاعاتی که برای آنها مهم است به دو دسته تقسیم میشود:
- اطلاعاتی برای تصمیمگیری قبل از خرید
- حل مشکلی که در هنگام فرایند خرید بروز میکند
شما میتوانید با ایجاد وبسایت، تمامی اطلاعاتی را که مشتریان به آن نیاز دارند، درست موقعی که به آن نیاز دارند در اختیارشان بگذارید. این یعنی تماسهای تلفنی برای حل مشکلات کمتر میشوند و فروش افزایش پیدا میکند.
9. برای راهاندازی استارتاپ، هزینهی کمتری لازم دارید
یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی، کم بودن هزینهی راهاندازی کسبوکار اینترنتی است. نیازی به خرید ملک، خودرو و لوازم اداری نیست و فقط به تعداد محدودی کارمند احتیاج دارید. فقط کافی است سایتتان را آماده کرده و کسبوکارتان را راهاندازی کنید. اگر قبلا شرکتی سنتی داشتهاید، این تغییر میتواند خیلی راحتتر انجام شود. شما به فروش همان محصولات قبلی که به اندازهی کافی هم از آن در اختیار دارید، ادامه میدهید و اینترنتی شدن فقط باعثِ افزایش تعداد مشتریانتان میشود.
شما میتوانید با هزینهی خیلی کمی وبسایتی طراحی و راهاندازی کنید.
10. در فروشگاه اینترنتی تمام فاصلهها از بین میروند
شکل 2 : راحتی خریدار در فروشگاه اینترنتی
یکی دیگر از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که فاصلهها را از میان برمیدارد. فاصلهی مشتریان تا فروشگاه شما فقط به اندازهی یک کلیک است. از طریق اینترنت شما میتوانید با مشتریان در تماس باشید، به سوالات آنها پاسخ دهید و مشکلاتشان را حل کنید. از همه مهمتر اینکه، میتوانید سفارشها و پرداختها را مستقیما دریافت کنید.
11. میتوانید در هر مکانی که دوست دارید، کار کنید
دوست ندارید زمستان در هوای سرد یا به خاطر آلودگی هوا از خانه خارج شوید؟ آیا از گرما و رطوبت در شهر خود کلافه شدهاید؟ کسبوکار اینترنتی شما را از قیدوبند مکان آزاد میکند و این امکان را برایتان فراهم میآورد که هر جا راحت هستید کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتیِ خوبی دارید، میتوانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسبوکارتان را مدیریت کنید. خیلی از مردم در یک قاره زندگی میکنند ولی انبار کالاهایشان در قارهی دیگری است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه میدهد کسبوکارتان را با سبکِ زندگیتان هماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی هم وجود دارند. بعضی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاشها حتما برای انجام شغلشان به مکان خاصی نیاز دارند.
12. هزینههای عملیاتی شرکتتان کاهش مییابد
شکل 3 : پرداخت آسان در فروشگاه اینترنتی
فقط انجام یک کار ساده میتواند هزینهها را به شدت کاهش دهد. بهعنوان مثال، ثبت آنلاین سفارشات باعث میشود دیگر نیازی به کارکنان بخش خدمات مشتریان نداشته باشید. فروش آنلاین این امکان را فراهم میآورد که هم سفارشها و هم پرداختها را اینترنتی انجام دهید. با این کار از تعداد کارکنان و در نتیجه هزینههای اداری و دفتری کاسته میشود.
به جز ثبت سفارشها و پرداختها، بقیهی فعالیتهای تجاریتان را نیز میتوانید به صورت اینترنتی مدیریت کنید. از این فعالیتها میتوان به پرداخت صورتحسابها و قبوض، ردیابیِ سفارشات و فرستادن کالاها نام برد. از دیگر کاربردهای اینترنت، پاسخدهی سریع و آسان به سوالات و مشکلات مشتریان از طریق سوالات رایج و انجمنهای آنلاین است.
13. میتوانید بازار جهانی را هدف بگیرید
شرکتها و فروشگاههای سنتی فقط میتوانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمانهای خاصی باشند، بگذریم از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکتها را نمیشناسند و از وجودشان بیاطلاع هستند. با داشتن یک وبسایت خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر میتوانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما میتواند چقدر رونق بگیرد!
البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای فروشگاه اینترنتی باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکتهای سنتی انجام میدهند: بازاریابی و تبلیغات. باید بیاموزید چطور میتوانید ترافیک وبسایتِ فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روشهای موثر و کمهزینه در این راه، استفاده از رسانههای اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وبسایتتان است.
13. سرعت پاسخدهی شرکت افزایش مییابد
یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه میدهد به سفارشهای خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید. فروشگاههای اینترنتی سفارشهای مشتریان را ثبت و تأیید میکنند. در فروشگاهها یا شرکتهای سنتی، ثبت سفارشها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام میگیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام میشود. بسته به میزان کارهای روزانهی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاههای اینترنتی با داشتن یک اپلیکیشن مناسب به شما این امکان را میدهند که نه تنها سفارشها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخدهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت به همراه دارد و برای شما کار اداری کمتر.
14. آنالیز دقت بازدید کنندگان
یکی از مهمترین تفاوت یک فروشگاه سنتی با فروشگاه اینترنتی را در اندازه گیری دقیق آمار مراجعه کنندگان به سایت شما است
در بازاریابی اینترنتی با ابزارهای مانند گوگل انالیتک و.. میتوانید امار دقیقی از نحوه بازدید کاربران را رصد کنید و متناسب با آن تصمیمات اجرایی جهت تبدیل هر چه بیشتر بازدیدکنندگان به مشتری را اتخاذ نمایید
شکل 4 : انالیز دقیق خریداران در فروشگاه اینترنتی
معایب یک فروشگاه اینترنتی
1. در فروشگاه اینترنتی امکان امتحان کردن ندارید:
اگر قصد خرید لباس و کفش داشته باشید، مسلما ترجیح می دهید قبل از خرید، آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید، سایز آن مناسب شماست، یا حتی شاید بخواهید جنس آن را از نزدیک بررسی کنید. البته برخی از فروشگاه ها، اطلاعات کاملی در مورد سایز و جنس به شما ارائه می دهند تا راحت تر خرید کنید.
2. در فروشگاه اینترنتی سوال فوری بصورت گفتار نداریم:
گاهی نیاز دارید در همان لحظه در مورد محصول سوالی بپرسید، در یک فروشگاه سنتی شما به راحتی می توانید در همان لحظه از فروشنده اطلاعات لازم را دریافت کنید اما معمولا در فروشگاه های اینترنتی باید حداقل 24 ساعت منتظر بمانید تا پاسختان داده شود. البته برخی از فروشندگان تیزهوش در دنیای اینترنت، امکان چت فوری هم در اختیار خریداران آنلاین قرار می دهند.
3. حریم خصوصی و امنیت در فروشگاه اینترنتی:
معمولا موقع خریدهای آنلاین از فروشگاه اینترنتی، نگرانی هایی در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی وجود دارد. البته در این زمینه با انجام اقدامات احتیاطی، می توانید خریدی امن و بی دردسر داشته باشید. البته در این مورد حتما به نماد الکترونیک ENAMD در سایت فروشنده دقت لازم را داشته باشید.