نشست سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان

نشست سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان

این اجلاس به مدت دو روز و با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، کمک به انسجام معاونت‌های پژوهش و فناوری مراکز آموزش عالی کشور، بررسی برنامه‌ها و سیاست‌های خرد و کلان پژوهشی و فناوری، ارتقاء سطح علمی کشور، انتقال تجارب، ارتباط نزدیک صف و ستاد و آینده‌نگری و با حضور معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دکتر احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران ستادی دکتر توفیقی وزیر اسبق علوم تحقیقات و فن آوری مهندس جمشید نژاد معاون سیاسی استاندار سیستان و بلوچستان آغاز شد.دکتر بندانی رئیس دانشگاه طی سخنانی در آیین افتتاح این همایش گفت: دنیای امروز بر پایه علوم و دانش بناشده است و این علوم بر پایه پژوهش و فناوری استوار گردیده؛ و این مهم نیروی محرکه هرگونه توسعه اقتصادی؛ اجتماعی و سیاسی است. وی گفت: اگر امروز در دنیا هر پیشرفتی دارد مرهون همین تحقیق و پژوهش است.

ایشان در ادامه افزود: اگر در سایر کشورهای پیشرفته ما شاهد رشد و توسعه و ترقی هستیم همه مرهون گسترش تحقیقات و فناوری است ومتاسفانه ما در کشور هنوز به این مرحله دست نیافته‌ایم ولی در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوب و ارزشمندی درزمینه ی ایجاد و گسترش این ظرفیت در زیست‌بوم پژوهش و فناوری مهیا گردیده؛ و پژوهشگران و محققان ما دریافته‌اند تا خلاقیت و نوآوری را به ثروت و محصول تبدیل نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت آموزش و رده‌بندی تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلی استان و مقایسه آن با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور پرداخت. دکتر بندانی در بخش دیگری از سخنانش به فرصت ها و چالش‌های استان پرداخت و افزود: استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان پهناورترین استان کشور دارای فرصت‌های ارزشمندی همچون هم‌مرز بودن با کشور پاکستان، داشتن مرز آبی در سواحل چابهار، پتانسیل ترانزیت، بهره‌مندی از انرژی‌های نو و تجدید پذیر (انرژی خورشیدی، بادی، انرژی گرمایی، انرژی امواج دریا) پتانسیل پوشش گیاهان دارویی و برخورداری از پتانسیل صنعت گردشگری و صنعت توریسم هستیم. ایشان در ادامه به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی این دانشگاه در بحث پژوهش و فناوری پرداخت و افزود: راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی، آزمایشگاه شماره ی ۲ و ۳، راه‌اندازی مرکز آپا، مرکز دیتا سنتر دانشگاه، راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه دستاوردهای پژوهشی، راه‌اندازی مرکز رشد و شکوفایی، راه‌اندازی کرسی‌های نقد نظریه‌پردازی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی و همکاری در سطح منطقه‌ای و ملی، راه‌اندازی شورای تعامل و صنعت و جامعه و برگزاری رویدادهای کارآفرینی و اشتغال‌زایی است. وی در خاتمه اظهار امیدواری نمود تا برگزاری این نشست دستاوردهای لازم را در راه توسعه پژوهش و فناوری به همراه داشته باشد.

دکتر کردی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز، با ارائه گزارشی از وضعیت علم، پژوهش و فناوری در استان گفت: در دنیای امروز موفقیت‌های ملل گوناگون فقط بستگی به هدایت درستی است که درزمینه ی شناسایی استعدادهای خود داشته و در این زمینه برنامه‌ریزی درست و منظمی داشته‌اند.

وی گفت: اگر ما بتوانیم استعدادهای خود را به ‌درستی پرورش دهیم و استعدادهای بالقوه‌مان را به بالفعل تبدیل نماییم می‌توانیم در روند توسعه و پیشرفت همه‌جانبه قدم برداریم. ایشان در بخش دیگری از سخنانش در مورد استعدادهای استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان با داشتن توانمندی‌های گوناگون می‌تواند پردیس فناوری سرمایه‌گذاران باشد. دانشگاه‌ها بایستی با ایفا نمودن نقش ارزشمند خود در زمینه ی توسعه علمی و پژوهشی گام‌های ارزشمندی بردارد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه گفت: برنامه‌ریزی‌های راهبردی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت، تخصیص بودجه‌های پژوهش و فناوری اعضای هیئت‌علمی، ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و تاسیس انجمن پژوهشگران جوان از مواردی است که توجه به آن می‌تواند راهگشا باشد.

مهندس جمشید نژاد معاون سیاسی استانداری نیز طی سخنانی در مورد استان و وضعیت جغرافیایی آن گفت: استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان پهناورترین استان کشور، جمعیتی بالغ‌بر ۳.۲ میلیون نفر را در خود جای‌داده است. این استان با توجه به قابلیت‌های فراوانی که دارد متأسفانه به لحاظ تولید ناخالص چیزی در حدود ۱٪ کشور است که علل و عوامل گوناگونی همچون خشک‌سالی، گران تمام شدن انرژی و معضلات اجتماعی از دلایل آن است.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه