وزیر ICT: راه‌اندازی پلتفرم ملی که کاربران از آن استفاده نکنند، فایده‌ای ندارد

وزیر ICT: راه‌اندازی پلتفرم ملی که کاربران از آن استفاده نکنند، فایده‌ای ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت آرایش جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره جدید تحقق شبکه ملی‌ اطلاعات در تمام لایه‌ها است و راه‌اندازی پلتفرم ملی که هیچ‌کسی از آن استفاده نکند، فایده‌ای ندارد.

به‌دنبال تحول در حوزه فاوا

زارع‌پور گفت سوالات اصلی ممکن است این‌ها باشد که وزارت ارتباطات کجای کار قرار دارد و چه ابزاری دراختیار دارد؟ در حوزه اقتصاد دیجیتال، دولت الکترونیکی و فرهنگ چه کاری باید انجام دهد؟ وی در پایخ له این پرسش‌ها گفت:

باید سازوکاری ایجاد کنیم که بخشی از این سازوکار همین الان براساس شرح وظایف وزارت ارتباطات در سازمان فناوری اطلاعات و پارک‌های علمی و فناوری وجود دارد که طبیعتا کافی نیست.

اگر بخواهیم به آن نقطه‌ای برسیم که وزارت ارتباطات به وزارتخانه مهم دولت تبدیل شود و غیر از قطع‌شدن ارتباطات برای مردم قطع‌شدن خدمات هم اهمیت پیدا کند، نیازمند این است که سازوکارهای جدیدی تدبیر کنیم.

زارع‌پور اعلام کرد حتی در این زمینه با رئیس‌جمهوری هم صحبت کرده و در حال تدوین سازوکارهای مشخص در این زمینه است تا همه انرژی‌های کشور در بخش حاکمیتی یک جا در حوزه فاوا تمرکز پیدا کند و همگرایی شکل بگیرد تا در حوزه فناوری اطلاعات تحول ایجاد شود.

تحقق شبکه ملی اطلاعات

زارع‌پور در سخنرانی‌اش با مدیرکل استان‌ها بخش مهم برنامه‌ای که برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، شبکه ملی اطلاعات دانست و تأکید کرد فعلا تمرکز و نقشه راه این وزارتخانه برای تکمیل این شبکه، طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات است که شورای عالی فضای مجازی تصویب کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دراین‌باره ادامه داد:

بر این اساس، محور و آرایش جدید وزارت ICT در دوره جدید تحقق شبکه ملی اطلاعات در همه لایه‌ها است.

براساس اظهارات او، لایه‌هایی که دراختیار این وزارتخانه است، باید با سرعت و همگرایی بیشتری پیگیری شود . او خود را در این زمینه فرمانده میدان دانست و تصریح کرد مسئولیت این کار را به‌عهده خواهد گرفت. همچنین، او از بازبینی نقش وزارتخانه در تحقق شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت:

از رگولاتوری گرفته که باید مشخص کند چه سیاست‌گذاری درقبال بخش خصوصی و اپراتورها می‌خواهد داشته باشد تا زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات، پست و پست گ‌بانک و سایر مجموعه‌ها باید مشخص کنند که برای شبکه ملی اطلاعات چه کاری می‌کنند.

با راه‌اندازی پلتفرم بدون استفاده مخالفم

زارع‌پور درادامه به سرویس‌ها و خدمات ملی اشاره و اعلام کرد با راه‌اندازی پلتفرم بومی که کاربری ندارد، نمی‌خواهد کار نمایشی انجام دهد. او با ابراز امیدواری درباره اینمه بخش خصوصی هم از کار برای شبکه ملی اطلاعات ارتزاق کند، تأکید کرد باید برای این کار مدل اقتصادی وجود داشته باشد. به‌باور او، شبکه ملی اطلاعات باید به فعالیت اصلی بخش ICT تبدیل شود و آن موقع می‌توانیم بگوییم که کارمان را انجام داده‌ایم. وزیر ارتباطات دولت سیزدهم گفت کارهای نمایشی را نمی‌پسندد::

اینکه فلان پلتفرم ملی را بالا بیاوریم و من هم به‌عنوان وزیر آن را افتتاح کنم و فردا هم هیچ‌کسی از آن استفاده نکند و اصلا زیست‌بوم و فعالیت‌ اقتصادی شکل نگیرد، فایده‌ای ندارد. این می‌شود کار نمایشی که بنده به‌هیچ‌عنوان اهل کار نمایشی نیستم.

جراحی در ساختار استانی

زارع‌پور اعلام کرد به‌دنبال تغییر در ساختار اداره‌کل استان‌ها است. پیش‌ازاین، برخی مدیران ارتباطی اعلام کرده بودند که وجود اداره‌کل استانی لازم نیست و ایجاد این نهادها باعث کُندی کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شده است. زارع‌پور دراین‌باره گفت:

به‌اعتقاد من باید جراحی‌ای در ساختار استانی انجام دهیم. با ساختار فعلی هم توقع و انتظارات مردم و هم مسئولان استانی را نمی‌توان پاسخ داد و همه همکاران اذیت می‌شوند... وقتی اختیارات توزیع شده است مدیر برای پیشبرد امور با مشکلات جدی مواجه است.

او تأکید کرد اختیارات اداره‌کل استان‌ها باید بازنگری شود و در این زمینه پیشنهاد کرد که کارگروهی برای بررسی این مسئله تشکیل شود تا با بازنگری در ساختار‌ و وظایف، شاهد حداکثر سرعت برای پیشبرد برنامه‌ها بود.

 

منبع : 

https://www.zoomit.ir/tech-iran/374280-esa-zarepour-new-programme/

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

دوره آموزشی آشنایی با تحلیل مطالعات امکان‌سنجی فنی - اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری با نرم افزار کامفار 3
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
استارتاپ ویکند تخصصی زرناب  (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان