کسب رتبه دوم رویداد بین المللی GIS توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری خراسان ‌جنوبی

کسب رتبه دوم رویداد بین المللی GIS توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری خراسان ‌جنوبی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، شرکت مستقر در این پارک علم و فناوری توانست در رویداد بین المللی GIS موسوم به GTC 2020 رتبه دوم را کسب کند.

محسن حسین پور، کارآفرین خلاق  مستقر در بیرجند است که در رویداد بین المللی GIS بین ۱۲۳ کشور مقام آورده است. این رویداد در چهار زمینه مقالات، نقشه برداری، آنالیز برنامه‌های کاربردی و توسعه نرم‌افزاری در بستر پلتفرم و اپلیکیشن‌های سوپرمپ برگزار شد.

از ایران حدود ۱۴ تیم از دانشگاه‌های برتر کشور ثبت نام می‌کنند که تمام این تیم‌ها قبل از برگزاری این مسابقات انصراف دادند و تنها تیم شرکت‌کننده از کشور تیم اوست.

 این مسابقات زیر نظر آکادمی علمی چین(GTC) هرساله در پکن چین برگزار می‌شود. او با سه هزار تیم از کشورهای روسیه، فرانسه، ژاپن، چین، مالزی، آمریکای شمالی، قزاقستان، بلاروس، بنگلادش، افغانستان، عمان، امارات، گرجستان و اکثر کشورهای آسیایی رقابت می‌کند و سرانجام رتبه می‌آورد.

این کارآفرین که در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تحت عنوان شرکت پیمایش و پردازش کیهانی مستقر است، با حمایت‌های پارک توانسته در رویدادهای بین المللی شرکت کرده و طرح‌هایش را از مغز به روی کاغذ آورده و سپس عملیاتی کند. شاید اگر نهادی چون پارک علم و فناوری نبود، او و جوانانی چون او هیچ گاه نمی‌توانستند ایده‌های خود را بارور سازند.

او می‌گوید: GIS در زمینه‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد، اما در کشور ایران مدیران قصد دارند تمام کارها یدی انجام شود و تمایل زیادی به استفاده از این امکانات نشان نمی‌دهند.

وی افزود: به طور مثال در پروژه کاری من که روی آنالیز جاده‌ها کار کردیم به گونه‌ای که در مسافت خاصی حجم دقیق روکش آسفالت ، بررسی علائم جاده ای ، حفاظهای حاشیه جاده و نقاط حادثه خیز با استفاده از تصویر هوایی و هوش مصنوعی  آنالیز می‌شود.

این کارآفرین بیرجندی با بیان اینکه GIS در سه بعدی سازی شهرها و پیاده سازی شهر هوشمند ، پروژه‌های شهرداری، رهگیری بیماریهای اپیدمیک، ساختمان‌سازی سیستماتیک، پیاده سازی شبکه ریلی، آب و فاضلاب، پست، برق، گاز، مخابرات و سایر موارد که مرتبط با نقشه و سیستم اطلاعات مکانی است، کاربرد دارد، این نرم افزار با توجه به OPEN SOURCE بودن قابلیت لینک با هر نرم افزاری کاربردی دیگیری را داراست و تنها نمایندگی شرکت SuperMap را در ایران اخذ کرده تا از بستر اولیه این امکانات در ایران استفاده کنیم.

حسین پور ادامه داد: نمونه دیگر بهره گیری از این فرآیند در برداشت اطلاعات هوشمند برای کدهای پستی است که طرح آن را برای سازمان پست کشور ارسال کرده‌ایم، اما چون روال مدیران سیستماتیک نیست و به رویدادهای کاغذی عادت کرده‌اند، هنوز تایید نشده است.

وی با بیان اینکه پایه کشورهای پیشرفته روی سیستم اطلاعات مکانی و استفاده از این گونه سیستم‌هاست، ادامه داد: کمک به دقت اطلاعات و بایگانی مرتب و عدم استفاده از نیروی انسانی زیاد در سازمان‌ها از مزایای استفاده از این سیستم‌ها است.

این کارآفرین بیرجندی با اشاره به اجرای موفق پروژه‌ها با استفاده از GIS، بیان کرد: حدودا دو ماه است با دانشگاه علوم پزشکی در حال رایزنی هستم تا مدیران را متقاعد کنم این حوزه برای رهگیری بیماری کرونا می‌تواند بسیار موثر واقع شو اما هنوز به نتیچه ای نرسیده ایم.

حسین پور ادامه داد: با استفاده از این سیستم، محدوده‌های پرخطر کرونا در شهر را می‌توان مشخص کرد تا تردد براساس آن صورت گیرد و این امر می‌تواند در کنترل کرونا بسیار کمک کننده باشد، همانگونه که در کشور چین این بیماری به این روش مهار شد.

وی از سختی‌های کارش گفت و افزود: این سیستم آزمایش خود را پس داده و می‌توان از تجربیات موفق سایر کشورها استفاده کرد، اما اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان کشور به کشورهای دیگر رفته و یا افرادی که مانده‌اند در حوزه کاری و تحصیلی خود فعالیت نمی‌کنند.

این کارآفرین با بیان اینکه برای عملیاتی کردن فکر خود نیازمند توجه مدیران هستیم، بیان کرد: پروژه‌ها اکثرا به نیروهای غیربومی با هزینه‌های بیشتر سپرده شده و به نیروهای بومی توجهی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه ادارات در استان جزیره‌ای کار می‌کنند و موازی کاری زیاد است به گونه‌ای که کارهای تکراری توسط ادارات مختلف انجام می‌شود یعنی عملا از سیستم‌ها استفاده می‌شود، اما هر اداره به صورت جداگان به صرف هزینه مجزا که میتوان با تعامل بین ادارات و واگذاری کلیه کارها به یک سازمان مسئول این امر به صورت هدفمند اجرا گردد.

او با بیان اینکه مدیران باید تفکر کاغذی را از خود دور کنند، افزود: اجرای سیستماتیک فعالیت‌ها به خصوص در شرایط ویژه کرونا بسیار می‌تواند کمک کننده مدیران باشد.

وی با بیان اینکه دنیا در حال جلو رفتن است و هنوز ایران در ابتدای راه است، اظهار کرد: گاهی تغییر را دوست نداریم بپذیریم.

مدیرعامل شرکت پیمایش و پردازش کیهانی می‌گوید: با هماهنگی پارک علم و فناوری برگزاری وبینارهای هدفمند و کاربردی برای ارگانهای مربوطه  می‌تواند در اطلاع رسانی و آگاه سازی کاربردهای سیستم‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.

این کارآفرین می‌گوید: بسیاری از کشورها خواهان و خریدار محصولات تولیدی و فکر و ایده او هستند، اما در کشور خودش باید برای پیاده سازی فکر و ایده‌اش بجنگد.

در این سال‌ها نیز شرایط خوب برای اقامت و فعالیتش در کشورهای دیگر فراهم بوده، اما ترجیح داده در کشور خودش با تمام سختی‌ها کار کند.

او از حمایت‌های پارک علم و فناوری از ایده‌ها می‌گوید و ادامه می دهد: باید حمایت‌های دیگری نیز صورت گیرد، به طور مثال وقتی در استان تنها شرکت من در این حوزه فعالیت دارد نباید برای اجرای فعالیت‌ها از شرکت‌های غیربومی بهره برد.

وی با اشاره به ضرورت تبلیغات برای شرکت‌ها در بین دستگاه‌های اجرایی، بیان کرد: اکنون این نوع حمایت از سوی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در حال اجراست.

حسین پور که اکنون برای ۵ نفر به طور ثابت کارآفرینی کرده و برای هر پروژه به صورت غیر مستقل  برای حداقل ۳۰ نفر کارآفرینی می‌کند، اظهار می‌کند: حمایت‌ها، باعث عدم مایوس شدن کارآفرین می‌شود.

وی خواستار این امر شد که قانونی تنظیم شود تا حداقل فعالیت‌های قابل اجرا توسط شرکتهای بومی استان  تنها به شرکت‌های بومی سپرده شود چراکه در این‌ صورت اجراِ آن دقیقتر و کاربردی و  هزینه‌ها نیز برای دستگاه‌های اجرایی کمتر خواهد بود.

حسین پور اظهار کرد: سیستم دانشگاهی کشور بیشتر تئوری است و افراد برای کار و فعالیت تربیت نمی‌شوند.

وی از برنامه‌های پیش روی شرکتش می‌گوید و ادامه داد: در حال اجرای یک سامانه تحت وب قابل استفاده برای تمامی ارگان‌ها هستیم، همچنین اولین GIS فارسی را نیز در حال پیاده سازی هستیم.

این کارآفرین در انتها توصیه‌ای نیز دارد و اظهار می‌کند: توان و تجربیات در داخل کشور وجود دارد، می‌توان از تجربیات کشورهای دیگر نیز استفاده کرد تا به موفقیت رسید.

وی گفت: پارک علم و فناوری با حمایت‌ها، در اختیار گذاشتن مکان برای شرکت‌ها و ارائه تسهیلات، توانسته کمک بسیاری به شرکت‌های دانش بنیان کند.

این کارآفرین بیان کرد: پارک علم و فناوری با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار، ایجاد و رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرایندهای زایشی تسهیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهدافی که پارک علم و فناوری آن را طرح‌ریزی کرده، نیاز به هماهنگی و همکاری دیگر ارگان‌ها و نهادها داریم تا کارآفرینان جوان بتوانند استعدادهای خود را در بستر این هماهنگی، شکوفا کنند.

با توجه به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ علمی دارای نیروی انسانی بسیار قوی و متخصص است پارک علم و فناوری توانسته متخصصین و نوآوران این منطقه را به صورت واحد در یک مجموعه مورد حمایت قرار دهد.

اکنون پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به لحاظ داشتن شرکت‌ها نسبت به جمعیت و اقتصاد استان از وضعیت خوبی برخوردار است، اما برای حمایت از ایده‌هایی که در بستر این پارک و با حمایت‌های این نهاد جان گرفته‌اند، نیاز به همکاری سایر نهادهاست.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان