از طرح پارک علم و فناوری استان در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران رونمایی شد:  درخشش پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در جشنواره دستاوردهای فناوری

از طرح پارک علم و فناوری استان در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران رونمایی شد: درخشش پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در جشنواره دستاوردهای فناوری

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار هر ساله با حضور دانشگاهیان، محققین و شرکت های فناور پارک های علم و فناوری سراسر کشور برگزار می شود. مطابق سالهای گذشته، این نمایشگاه از 3 الی 6 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار نموده و از طرح های برگزیده توسط سورنا ستاری، معاونت محترم علم و فناوری ریاست جمهوری؛ دکتر منصور غلامی وزیر علوم و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. خوشبختانه، در این مراسم مانند سال گذشته از طرح منتخب پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز به عنوان یکی از طرح های برگزیده کشوری رونمایی شد. همچنین از غرفه پارک علم و فناوری خراسان جنوبی دکتر برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دکتر کشمیری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی علوم تحقیقات و فناوری بازدید کردند و درباره دستاوردهای علمی و فناوری خراسان جنوبی آنها را بسیار چشمگیر خواندند و تأکید داشتند که این دستاوردهای نشانه توانایی بالای جوانان آن خطه است که با رسیدگی بیشتر می توانند به جایگاه های بالاتری برسند.

 

 

طرح خراسان جنوبی جزو طرح های برگزیده

دکتر سید امین رونقی، مدیرعامل شرکت نانوپارمین خاوران مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، که طرح ایشان به عنوان طرح برگزیده رونمایی شد در این باره گفت: طرح پارک علم و فناوری خراسان جنوبی معرفی در این نمایشگاه رونمایی شده است. وی تصریح کرد: این طرح یکی از 76 طرح منتخب پارک های علم و فناوری سراسر کشور با کسب سطح آمادگی فناوری 8 (TRL) به وزارت علوم معرفی شد و جزو طرح برگزیده توسط وزارت علوم جهت رونمایی انتخاب شد.

 

بهبود خواص و عملکرد

این فناور پارک علم و فناوری استان درباره طرح ارائه شده خود نیز عنوان کرد: برای نخستین بار، شرکت نانو پارمین خاوران موفق به تولید و فرآوری نوع خاصی از آلی رُس سازگار با آمیزه های پلیمری شد. دکتر رونقی بیان کرد: در این طرح نوع خاصی از آلی رُس عرضه شده که تاکنون نمونه های داخلی و خارجی آن تولید نشده است. در واقع، نمونه های موجود در بازار سازگاری مناسبی با صنایع پلیمری و لاستیک ندارد. وی با اشاره به اینکه نمونه طراحی شده آنها بر روی لاستیک های شرکت کویرتایر تست شده و عملکرد بسیار خوبی نشان داده است، افزود: این نوع از آلی رس، نه تنها خواص فیزیکی و مکانیکی آمیزه لاستیکی را بهبود می دهد، بلکه کاهش 50 درصدی نفوذ هوای تایر را نیز به همراه دارد.

 

 

از خام فروشی جلوگیری می شود

این فناور برتر عنوان کرد: ویژگی بارز طرح این است که از ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی به ویژه خاک رُس استفاده می شود. دکتر رونقی با بیان اینکه خراسان جنوبی با ظرفیت معادن خود در کشور شناخته شده است، گفت: در این استان بزرگترین و عظیم ترین معادن رس وجود دارد، اما، این محصول به صورت خام به کشورهای شرق آسیا ارسال گردیده و پس از فراوری به کشور وارد می گردد. این در حالی است که فرآوری آلی رس منجر به ارزش افزوده 100 تا 1000 برابری می شود. لذا، فرآوری مواد معدنی برای استان و کشور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. وی افزود: با فرآوری که ما انجام می دهیم از خام فروشی خاک رُس جلوگیری می شود و با توجه به ظرفیت و پتانسیل های خود استان این محصول تولید خواهد شد.

 

حضور 13 شرکت و درخشش برای دومین سال متوالی

رئیس محترم پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه 13 شرکت از پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در نمایشگاه حضور دارند، عنوان کرد: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی هر ساله حضور بسیار پررنگی در این نمایشگاه داشته است و امسال نیز همچون سال گذشته یکی از طرح های ما به عنوان طرح برگزیده رونمایی شدو در زمان برپایی نمایشگاه ها و در غرفه فناوری های منتخب این دستاوردها در معرض دید قرار گرفت. دکتر محمدعلی ناصری درباره نمایشگاه گفت: بررسی جدی سطح فناوری طرح ها از ویژگی های نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار سال 97 است، که برای اولین بار این نمایشگاه نه در هفته پژوهش، بلکه همزمان با نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل برگزار شد. به گفتۀ وی نمایشگاه هفته پژوهش و نمایشگاه تجهیزات ساخت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.

 

 

تفاوت های اساسی نمایشگاه نسبت به سال گذشته

رئیس محترم پارک علم و فناوری خراسان جنوبی درباره تغییرات امسال نمایشگاه فناوری توضیح داد: امسال بخشی از سالن‌ ها به تجهیزات و مواد اختصاص پیدا کرد؛ لذا محصولات تولید شده شرکت‌ ها در پارک ‌های علم و فناوری ارائه می ‌شود. دکتر ناصری ادامه داد: همچنین در یکی از سالن ها تقاضای فناوری شرکت های مختلف را داریم. وی عنوان کرد: روزهای هفته پژوهش با عناوین پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه‌ (روز اول)، تجلیل از پژوهشگران و فناوران و پژوهش و رسانه (روز دوم)، پژوهش و فناوری و ارتباط با صنعت (روز سوم)، وحدت حوزه و دانشگاه، پژوهش و علوم انسانی (روز چهارم) و همچنین پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی (روز پنجم) نامگذاری شده است.وی با بیان اینکه راهبرد اساسی این نمایشگاه در دو حوزه عرضه و تقاضای فناوری و بر پایه توسعه اکوسیستم نوآوری تعریف شده است گفت: با توجه به روند رو به رشد عرضه و تقاضای فناوری در جامعه، نمایشگاه پژوهش و فناوری و فن بازار رویکرد جدیدی در حوزه زیست بوم نوآوری برپا خواهد بود. به گفتۀ وی ارائه دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان کشور و همچنین ایجاد بستر مناسب برای ارائه نیازمندی های فناورانه کشور و رفع آن توسط شرکت های فناور و دانش بنیان، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مهمترین هدف برگزاری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار است. دکتر ناصری افزود: از دیگر برنامه‌های نمایشگاه نوزدهم حضور سرمایه‌گذاران برای تسهیل در تجاری سازی فناوری با رویکرد تامین سرمایه گذاری اولیه، کاهش ریسک از طریق مشارکت و سرعت بخشیدن به تجاری سازی فناوری می باشد، همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف در طول برپایی نمایشگاه از دیگر برنامه های این نمایشگاه است.

 

 

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان