سارا راغبی، کارآفرین اجتماعی در استان عنوان کرد:  هیچ گاه نا امید نشدم

سارا راغبی، کارآفرین اجتماعی در استان عنوان کرد: هیچ گاه نا امید نشدم

همه ما کلمه کارآفرینی را شنیده ایم ولی کسی در کنار این کلمه به معنی کارآفرین اجتماعی توجهی نداشته است و به شخصی گفته یم شود که بدون منافع مالی برای دیگران اشتغالی پایدار و درآمدزا ایجاد می کند و یک کار کاملا خیری می باشد و جالب این است که در استان ما نیز چنین اشخاصی فعالیت می کنند شاید زیاد دیده نمی شوند، سارا راغبی متولد سال 41 مدیر کارگاه دستان پرتوان است که 14 سال است این کارگاه را راه اندازی کرده و برای افراد کم توان ذهنی و جسمی و استثنایی اشتغال پایدار ایجاد کرده است. او رمز موفقیت خود را نا امید نشدن می داند با وجود اینکه مخالفت های بیشماری را پشت سر گذاشته است. او به عنوان یک کارآفرین اجتماعی به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی جلسه ای با جوانان علاقه مند در این حوزه در پارک علم و فناوری استان داشت که در ادامه بیشتر با او آشنا می شویم.

 

چه شد وارد کارهای خیری شدید؟

این دیدگاه کمک و خیری در خانواده ما وجود داشت و پدرم از خیرین قدیم بودند که یکی از موسسین بنگاه خیریه آب لوله بیرجند بودند. من هم که در با افکار و اعتقادات پدرم آشنا بودم به این سمت آمدم و در موسسه خیریه محمدرسوال ا... کمک می کردم.

 

درباره کاری که انجام داده اید توضیح می دهید؟

من مدیر کارگاه دستان پرتوان هستم و کاری که انجام دادم کارآفرینی اجتماعی نام دارد. زمانی که یک شخص بتواند یک شغل برای خود و دیگران ایجاد کند به او کارآفرین می گویند ولی کسانی که فقط برای دیگران کار ایجاد می کنند و خود هیچ نفعی از این کار ندارند و درآمدی برای خود ندارند و نقشه راهی ایجاد می کند که تمام درآمد آن برای دیگران می باشد و به این شخص کارآفرین اجتماعی یا معنوی می گویند. این کارگاه 14 سال است که کار خود را شروع کرده است و برای افراد کم توان ذهنی و جسمی اشتغال ایجاد کرده است و اکنون 46 نفر مشغول به کار هستند در حالی که در ابتدا یک کسب و کار کوچک بیشتر نبود و هیچکس فکر نمی کرد که بتوانیم این مدت دوام بیاوریم و کار را گسترش دهیم چرا که کودکان کم توان ذهنی و استثنایی توان یادگیری پایینی دارند ولی ما قانونی تعیین کردیم که کار درست همان است که آنها انجام می دهند و در طرح های گلیم و جاجیم و دیگر موراد دست آنها را باز گذاشتیم و اکنون به جایی رسیده اند که حتی طرح های خاص را هم کار می کنند.

 

چه مشکلاتی در این مسیر داشتید؟

مشکل ما در ابتدا باور نداشتن بود که نه خانواه ها و نه موسسه باور نداشتند این کار می تواند جواب بدهد ولی من گفته بودم یا کاری را شروع نمی کنم و الان که شروع کرده ام باید به اتمام برسد و به درستی انجام دهم. در ابتدا هم آثار بچه ها را به نمایشگاه ها می بردیم و بعد از آن و معرفی آثار توانسیتم کارهای سمیناری تولید کنیم و از شرکت های بزرگ درخواست داشته باشیم.

 

 

امروزه زمانی که حرف از کارآفرینی می شود به دانش کارآفرینی اشاره می شود اصلا در حوزه کارآفرینی واقعا به این دانش نیاز است؟

در زمینه کارآفرینی نمی توان وجود یا نبود دانش را اصل قرار داد. به عنوان مثال من در ابتدا اصلا دانش خاصی درباره کاری که شروع کردم نداشتم و در گذشته هم کسانی که شغل ایجاد می کردند اسمی به نام کارآفرینی روی آن ها گذاشته نمی شد ولی کارآفرین بودند و موضوعی به اسم دانش کارآفرینی نداشتیم و آنچه که امروز به این اسم شناخته می شود، ماحصل تمام تجربیات افراد کارآفرین در گذشته است. ما در کل کارآفرینان را افرادی موفق می دانیم ولی باید بدانیم که افراد اندکی بوده اند که به این موفقیت دست پیدا کرده اند و به همین دلیل باید به تجربیات و دانش کارآفرینان توجه داشته باشیم.

 

برای کسانی که می خواهند وارد حوزه کارآفرینی شوند چه توصیه ای دارید؟

باید سه فاکتور مهم را در نظر بگیرند اینکه چگونه انجام دهیم؟ چه کسی انجام دهد؟ و چرا باید این کار انجام شود و افراد کارآفرین و خلاق و باید به این نکات در ابتدای راه توجه کنند.

 

رمز موفقیت خود را در یک کسب و کاری که کاملا خیرخواهانه بوده چه می دانید؟

رمز مهم من این بود که آدم کلا امیدواری هستم و هیچ گاه نا امید نمی شوم و به همین دلیل وقتی همه می گفتند نمی شود من می گفتم مسلما درست انجام می شود. همچنین خوب موضوع دیگری که نمی توان از آن چشم پوشی کرد خیر بودن این کار بود و اینکه مردم و شرکت ها به همین دلیل هم حاضر به کمک بیشتری شدند.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان