پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند برگزار می‌شود

پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند برگزار می‌شود

استارت‌آپ ویکند رویداد کارآفرینی است که در مدت 3 روز برگزار می شود و جوانان با ارائه ایده‌های خود گامی به سوی تحقق آرزوهای خود برمی دارند و به سمتی می روند تا کسب و کار خود را در سال‌های آینده راه‌اندازی کنند و اشتغال‌زایی نه تنها برای خود بلکه برای دیگر جوانان به همراه داشته باشند.

در راستای برگزاری پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند روز گذشته نشست خبری با حضور رئیس پارک علم و فناوری استان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 

دانشگاه‌ها به سمت کارآفرین محور بروند

رئیس داشگاه بیرجند در این جلسه با بیان اینکه از جمله کارهای اصلی دانشگاه ها برگزاری چنین رویدادهایی است، عنوان کرد: امیدواریم این استارت‌آپ ویکند شروع یک حرکت ادامه‌دار در دانشگاه باشد. احمد خامسان افزود: رشد و ارتقاء برگزاری این رویدادها باعث می‌شود به اهداف بالادستی برسیم و دانشگاه‌ها را از آموزش و پژوهش محور بودن خارج و به سمت کارآفرین محور برویم. وی اظهار امیدواری کرد که با کمک دستگاه‌های مرتبط بستر مناسب زیرساختی و سخت افزاری برای کارآفرینی فراهم شود.

 

اشتغال‌زایی پایدار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

رئیس پارک علم و فناوری استان هم گفت: وظیف پارک‌ها حمایت و هدایت هسته‌های فناور و توانمندسازی آنها است و اینکه نقش کوچکی در اشتغال‌زایی جوانان داشته باشیم. محمدعلی ناصری تصریح کرد: پارک علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری کارهای خوبی در هدایت و بسترسازی مناسبی در حوزه دانشجویی داشته‌اند و برای شناسایی صاحبان ایده واسطه‌ای مانند دانشگاه‌ها نیاز است. وی ادامه داد: برای این کار دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرینی بروند و ما هم این افراد را هدایت و حمایت کنیم تا به مشکلاتی که در بخش های دولتی دارند به حداقل برسد. او با اشاره به استارت‌آپ ویکندی که در روزهای 12، 13 و 14 اردیبهشت برگزار می‌شود هم عنوان کرد: ایده‌های برتر این رویداد به پارک، مراکز رشد و مرکز نوآوری در دانشگاه معرفی می‌شوند و امیدواریم شاهد این باشیم که حدود 3 سال دیگر خود این افراد شرکت‌های موفقی را راه اندازی کرده باشد و باعث اشتغال چندین جوان دیگر هم شده باشند. این مقام مسئول با اشاره به کمبود آب استان و بعد مسافت از مرکز کشور تاکید کرد: به همین دلایل سرمایه‌گذاران قوی مانند دیگر استان‌ها جذب خراسان جنوبی نمی‌شوند و به نوعی تنها راه اشتغال‌زایی پایدار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. ناصری با بیان اینکه نیروی انسانی مزیت استان است، گفت: می‌توان در رشته‌های IT و ICT اشتغال ایجاد کرد و در این راستا حمایت‌های دانشگاه خیلی مهم است. وی به کمبود زیرساختی هم اشاره کرد و گفت: وظیفه مردم و مسئولان استان از قبیل استاندار، فرماندار و شهرداران هر شهر است که مکانی برای اسکان شرکت‌های فناور در نظر بگیرند که این موضع در استان ما مورد بی توجهی قرار گرفته است و پارک ها نمی توانند زیرساخت ها را تأمین کنند و فقط مسئولیت تجهیز را برعهده دارند و در این زمینه به همکاری مسئولان و خیرین نیاز است.

 

ایجاد تحول در تمام رشته‌ها

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان هم در نشست خبری عنوان کرد: بخش ICT نه تنها در حوزه خود خدمات ارائه می‌کند بلکه در دیگر بخش‌ها و رشته‌ها تحول ایجاد کرده است. علی دلگیر تصریح کرد: حوزه ICT در بخش حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و بخش‌های متنوع دیگر که حتی به کارهای روزمره ما مربوط می‌شود، تحولات زیادی داشته است و امیدواریم در استان ما هم این اتفاق رخ دهد. وی یادآور شد: این بخش از توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها خارج و به سمت رشد و توسعه دیگر رشته ها مرتبط رفته است. او با بیان اینکه به‌روزرسانی تمام رشته‌ها و بخش‌ها نه تنها باعث رونق کسب و کارها می شود بلکه بار مالی خوبی را هم به دنبال دارد. این مقام مسئول با اشاره به مرکز تواندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا گفت: با افتتاح این مرکز تلاش شده است در چنین رویدادهایی، اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و اعضاء هیئت علمی را وارد این فضاها کنیم. وی ادامه داد: امروزه دیگر زیبنده نیست اعضاء هیئت علمی فقط به چند مقاله بسنده کنند و باید وارد این نوع فضاها شوند تا دانشجوها را هم بتوانند جذب و علاقمند به این بخش کنند. دلگیر اعلام کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هم برای کارآفرینان برنامه‌های خوبی در نظر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به آموزش‌های تخصصی IT به علاقمندان به این بخش و اینکه در شرکت‌های استانی که به این افراد نیاز دارند جذب شوند، حمایت‌های مالی و معنوی در اعزام شرکت‌های استان به نمایشگاه‌های ملی و بین المللی اشاره کرد. او ادامه داد: از جمله این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه ارمنستان در تیرماه و نمایشگاه افغانستان در شهریور است که در راستای معرفی، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان استان است. دلگیر در زمینه ایده‌های برتر استارت‌آپ ویکند هم گفت: این ایده‎‌ها باید محصول نهایی تبدیل شوند تا سرمایه‌گذار قطعی پیدا کند و به همین دلیل بعد از رویداد به شتاب دهنده ها معرفی می‌شوند تا در آنجا آمادگی و پختگی کامل را پیدا کنند. وی درخواست کرد: تا در خرداد ماه رویداد تخصصی بر اساس مزیت‌های رقابتی استان مانند کشاورزی، دارویی و گردشگری گذاشته شود چرا که این بخش ها بیشتر باعث توسعه استان می‌شود.

 

استاندار را حضوری دعوت کردیم

مدیرگروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیرجند هم در این جلسه با اشاره به استارت‌آپ ویکند گفت: برای برگزاری این رویداد بزرگ 4 پیش رویداد برگزار شده است تا دانشجویان و شرکت‌کنندگان آمادگی لازم را کسب کنند. ناصر ولی‌پورمطلق افزود: این پیش رویدادها شامل همایش انگیزشی با 700 شرکت‌کننده، ایده شو با 100 ایده، کارگاه کار تیمی و بوت کمپ بود که با استقبال خیلی خوب دانشجویان مواجه شدیم واین نشان‌دهنده علاقه آنها به این بخش است و گویای این موضوع است که فقط باید اطلاع‌رسانی و هدایت انجام شود تا دانشجویان بتوانند کارهای بزرگی انجام دهند. وی درمورد استارت‌آپ ویکند توضیح داد: این رویداد در 3 روز برگزار می شود که روز اول ایده‌ها مطرح و ایده‌های برتر انتخاب و تشکیل تیم می‌دهند، در روز دوم و سوم هم ایده خود را به کمک مربیان پرورش می‌دهند و در پایان روز سوم ایده ها مطرح و 3 ایده برتر معرفی می‌شوند. ولی‌پورمطلق تاکید کرد: هدف از برگزاری این رویدادها انگیزه به دانشجویان و شناسایی و هدایت افراد صاحب ایده و آموزش آنها است تا در کل فضایی ایجاد شود جوانان به سمت انجام ایده‌ها و کارآفرینی بروند. به گفته وی در برگزاری این رویداد حمایت های دیگر دستگاه ها معنوی بوده تا مادی و از نظر مادی فقط همین 3 دستگاه حاضر کمک کردند و ما انتظار داریم که در استارت آپ ویکند مسئولان استانی و سرمایه گذارانی که به دنبال ایده های ناب هستند حتما شرکت کنند، چرا که شرکت مسئولان استانی و سرمایه گذاران باعث ایجاد انگیزه می شود و همچنین بسیاری از ایده ها توجیه اقتصادی دارد و برای سرمایه گذاری مفید هستند. وی تصریح کرد: به تمام مسئولان و مقامات استانی دعوت نامه ارسال شده و از استاندار حضوری دعوت شده است و امیدواریم حتما شرکت کنند، همچنین با اتاق بازگانی گفت‌وگو کردیم که علاقه زیادی در شرکت کردن و سرمایه‌گذاری داشتند که البته هنوز جواب قطعی نداده‌اند.

 

5 مربی ملی و بین المللی از خارج استان

عضو کمیته کسب و کارهای نوپا فاوا در استان هم در این جلسه عنوان کرد: حدود 100 نفر در استارت‌آپ ثبت‌نام کرده اند و هنوز هم ادامه دارد و حدود 80 نفر به شکل مربی، داور و تیم اجرایی به این افراد خدمات دهی می‌کنند.‌ اسماعیل هوشیارمقدم تصریح کرد: 10 مشاور و یک تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است که 5 نفر از این مربیان ملی و بین المللی از خارج استان هستند و 5 مربی دیگر از خود خراسان جنوبی و برترین موفق‌ترین افراد در حوزه استارت‌آپ‌ها هستند. وی یادآور شد: یکی دیگر از هدف‌های ما در این نوع رویدادها آشنایی دانشجویان با کلیدواژه‌‌های استارت‌آپی است. به گفتۀ وی حتی لاز دیگر استان‌ها متقاضی شرکت‌کننده داشته‌ایم و محل اسکان برای آنها در نظر گرفته شده است.

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان