بازدید معاونین امور بخشی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور از پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

بازدید معاونین امور بخشی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور از پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

درد و دل جوانان فناور با مسئولان بودجه 

 

«رضا بختیاری»، معاون عمرانی امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور و «خانم یحیایی»، معاون هزینه ای امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور و سرکار خانم مهرجویی کارشناس آن امور، چهارشنبه شب از پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی بازدید کردند و در طی این بازدید پاسخگوی مشکلات شرکت های مستقر در پارک نیز بودند.

از جمله این مشکلات که در این دیدار مطرح شد، مسئله کمبود فضای شرکت ها و سقف پایین تسهیلات و بروکراسی اداری بود.

 

استقرار 40 شرکت دانش بنیان در استان

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه 4 مرکز رشد در استان داریم، عنوان کرد: پارک علم و فناوری که در مرکز استان مستقر است و 3 مرکز رشد دیگر در فردوس، طبس و قائن داریم که هر کدام به نوعی مشکلات زیادی دارند. «ناصری» یکی از مشکلات را فاصله طولانی هر کدام از این مراکز از دیگری و مرکز استان دانست و افزود: اگر بخواهیم حتی یک رویداد برگزار کنیم متأسفانه هزینه های مازاد زیادی را باید پرداخت کنیم. وی با اشاره به این که در این 4 شهرستان 170 شرکت و هسته فناور فعالیت می کنند، بیان کرد: از این تعداد 40 شرکت دانش بنیان هستند. به گفتۀ وی یکی دیگر از مسائل مشکل فرهنگ سازی است که تا می خواهیم این موضوع را برای مدیران جا بیندازیم متأسفانه تعویض می شوند. این مقام مسئول خاطر نشان کرد که اگر وضع کمک به شرکت های مستقر در مراکر رشد به همین گونه باشد تمام آن ها بعد از اینکه کاری یاد گرفتند و به مرحله سوددهی برسند از استان خواهند رفت. «ناصری» در زمینه بودجه ای که به آن ها داده می شود هم گفت: در این مدت مراکز رشد به دلیل نداشتن فضا مشکلات زیادی داشتند و ما بیشتر بودجه خود را به جای اینکه صرف کمک، آموزش، حمایت و توانمندسازی به شرکت ها کنیم برای یافتن فضا و ترمیم و تجهیز آن هزینه کرده ایم.

 

هدایت شرکت ها و مسائل مالی مشکل اصلی پارک ها

معاون هزینه ای امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور هم با بیان اینکه ذهنیت من نسبت به پارک های کوچک بیشتر به چشم یک مرکز رشد بود، گفت: با دیدن پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی این دیدگاهم واقعا شکست چون این فضا با وجود شرکت ها و فعالیت هایی که در آن انجام می شود واقعا یک پارک فعال است. «یحیایی» هدایت و مدیریت شرکت ها و مسائل مالی را از مشکلات هر پارکی دانست و عنوان کرد: در زمنیه هدایت و مدیریت شرکت ها بودجه ای را برای سال 97 در نظر گرفته ایم که برای آموزش تمام کادرهای مستقر در پارک های علم و فناوری کشور می باشد و این بودجه را به 3 استان اصفهان، یزد و تهران داده ایم و تمام کادرهای پارکی کشور برای آموزش فقط هزینه رفت وبرگشت را خواهند داد را که هزینه آموزش آن ها پرداخت شده است.

 

راه های مختلف دریافت تسهیلات

وی اضافه کرد: درباره مشکلات مالی هم قبلا در قانون توسعه متوازن، پارک ها در آن فراموش شده بود که بودجه آن اکنون در نظر گرفته شده است و فقط کافی است که طرح های شاخص به شورای برنامه ریزی توسعه استان برده شود و بعد از بررسی به آن طرح تسهیلات لازم پرداخت می شود. به گفتۀ وی همچنین راه دیگر دریافت تسهیلات ستادهایی است که وجود دارد که به سه دسته ستادهایی برای طرح های نانو، بیو و سایر ستادهای تقسیم بندی می شوند و با توجه به این که هر طرحی جزو کدام ستاد است می تواند از آنجا درخواست بودجه کند. او روش دیگری را هم نام برد و دریافت تسهیلات از صندوق توسعه نوآوری شکوفایی بود که می توانند شرکت ها از طریق آن اعتبار لازم را دریافت کنند.

 

ستادها و صندوق نوآوری همکاری نمی کنند

در راستای روش های پرداخت تسهیلات هم برخی افراد مستقر در پارک بیان کردند که ستادهای نام برده شده فقط اعتبار را به طرح هایی که هایتک باشند پرداخت می کنند و به طرح های ضعیف تر کمکی نمی کنند و آن ها را رد می کنند و همچنین صندوق نوآوری هم برای پرداخت تسهیلات ضمانت نامه هایی می خواهد که صاحب شرکت های قادر به تأمین آن ها نیستند. معاون هزینه ای امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این مشکلات تأکید کرد که این چنین مسائلی را با سند و مدرک حتما ارائه کنید تا ما پیگیری کنیم چراکه وقتی شما این مسائل را منعکس نمی کنید ما هم از جایی با خبر نمی شویم و مسلما نمی توانیم کاری انجام دهیم ولی زمانی که شکایاتی از این قبیل باشد پیگری و حل می شود. 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

دوره آموزشی آشنایی با تحلیل مطالعات امکان‌سنجی فنی - اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری با نرم افزار کامفار 3
فراخوان شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
استارتاپ ویکند تخصصی زرناب  (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان