افتتاح مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

افتتاح مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) صبح چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان استانی از جمله معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی و رئیس پارک علم و فناوری و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. همچنین در راستای این مرکز کارگروهی با همین نام با 11 عضو تشکیل شد.

هدف مرکز: شناسایی زیست بوم فناوری اطلاعات

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه کسب و کارهای مبنی بر فناوری اطلاعات یا همان ICT و IT تنها امید استان برای اشتغال زایی جوانان است، عنوان کرد: از آنجاکه استان خراسان جنوبی با مشکل خشکسالی روبه رو است و از بازار هدف نیز دور است مشکل اشتغال زایی جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی را فقط در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان رفع کرد. «ناصری» تأکید کرد که شغل هایی که مبتنی بر IT  و ICT باشد بهترین راه برای اشتغال زایی، درآمدزایی و حتی ارتباط با خارج از کشور می باشد. وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای با وزارت ارتباطات و اطلاعات گفت: هدف اصلی ما در این کمیته شناسایی زیست بوم فناوری اطلاعات است که تا سال آینده نیرو و مراکز ماهر در این زمینه ها شناسایی شوند.

 

به فناوری اطلاعات در آمایش سرزمینی توجه شود

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در آمایش سرزمینی به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات چندان توجهی نشده است، اظهار کرد: این موضوع یکی از مشکلات اصلی است که ما باید در استان به آن توجه ویژه ای داشته باشیم و حتی در همین زمینه آمایش سرزمینی خود را ارائه دهیم. «ناصری» ادامه داد: با وجود چنین طرحی می توان راه های بهتر  داخلی و خارجی را برای اشتغال پیدا کنیم. وی از اعضای کمیته مذکرو هم درخواست کرد که هر کدام از این ادارات امکاناتی را که در اختیار دارند را به این بخش بدهند تا بتوانند به رشد و توسعه مطلوبی برسد. وی درخواست کرد که به عنوان اولین مصوبه این جلسه اولین استارت آپ ویکند در اردیبهشت سال آینده در خراسان جنوبی برگزار شود. به گفتۀ وی برای توانمندسازی جوانان در این بخش باید امکانات و تسهیلات مالی، معنوی و آموزشی فراهم شود تا تخصص های ویژه ای در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شود.

 

ایجاد بازار فروش برای کسب و کارهای فاوا

 مدیر کل اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز با بیان اینکه چندین سال است که این استان در بخش استارت آپ ها فعال است، اظهار کرد: امیدواریم با راه اندازی مرکز فاوا در بیرجند استارت آپ های بخش ICT فعال تر شوند و در سطح ملی بیشتر خود را نشان دهند. «دلگیر» خاطر نشان کرد که بخش دولت مسلما نمی تواند این جمع کثیر فارغ التحصیل دانشگاهی را استخدام کند و به همین دلیل بهتر است که جوانان به سمت کارآفرینی بروند. وی مهمترین اهداف مرکز توانمندسازی، تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا را ایجاد کسب و کارهای جدید در زمینه فناوری اطلاعات، شناسایی اعضاء ماهر برای این زیست بوم و شناسایی منابع و امکانات هر اداره و نهاد دولتی برای حمایت، آموزش جوانان در این راستا، مشاوره تخصصی، برقراری ارتباط کارآمد بین مراکز نوپا با شرکت های توسعه یافته این بخش، ایجاد بازار هدف برای این نوع شرکت ها و یافتن سرمایه گذار برای جوانان عنوان کرد. به گفتۀ وی جوانانی که وارد این نوع کسب و کار شوند کمک های و حمایت های ویژه ای از آنان خواهد شد.

 

نیازسنجی استان در اولویت قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه با تأکید بر اینکه باید کارگروه توانمندسازی متفائت تر از دیگر کارگروه ها باشد، عنوان کرد: هدف این مرکز باید نقش آفرینی و اثربخشی باشد تا به اهداف اصلی خود دست یابد. «بی بی عصت سرفرازی» اظهار کرد که دولت نیز سهم ویژه ای برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته اند و هر نوع تسهیلات و یارانه ای که این نوع شرکت ها داشته باشند در سریع ترین زمان ممکن به آنان پرداخت می شود. وی تأکید کرد که باید برای ایجاد کسب و کارهای فناوری اطلاعات حتما نیازسنجی های لازم منطقه و مردم انجام شود نه اینکه شرکت هایی تأسیس شود که برای مردم استان هیچ سودی نداشته باشد بلکه تمام ارزش افزوده خراسان جنوبی نیز سهم استان های دیگر شود. به گفتۀ وی از آنجا که استان خراسان جنوبی با معضل کمبود آب و خشکسالی مواجه است باید چشم اندازهای مفید و کارآمدی برای اشتغال مردم منطقه در نظر گرفته شود و شرکت های دانش بنیان یکی از این راه ها است البته اگر مدیریت مناسبی ایجاد شود که برای این استان توفیقات مناسبی را به دنبال داشته باشد.

 

 

نیروی متخصص نداریم

«علوی نیک» یکی از اعضای این کمیته عنوان کرد که خراسان جنوبی متأسفانه فقط دانشجو تربیت می کند ولی هیچکدام از آن ها تخصص لازم را در رابطه با راه انازی استارت آپ ندارند. وی اضافه کرد: باید دانشگاه ها به سمیت بروند که نیروی کار ماهر خروجی آنان باشد تا به اشتغالزایی هم کمک شود. به گفتۀ وی در مرکزی که راه اندازی شد خوشبختانه یکی از اهداف آن آموزش است تا با آن بتوان نیروی با استعداد را کشف کینم.

 

بیرجند جزو شهرستان های آغاز کننده کسب و کارهای استارت آپی

«محسنی» یکی دیگر از اعضای کمیته که از فعالان شرکت های دانش بنیان هم بود، اظهار کرد: شهرستان بیرجند یکی از اولین شهرستان هایی بود که بعد از تهران در سال 92 وارد بازار کسب و کارهای اتارت آپی شد. وی ادامه داد: ولی متاسفانه مشکل اصلی استان هماهنگ نبودن ادارات و دستگاه های اجرایی است. به گفتۀ وی در دیگر استان ها برای تسهیل کار جوانان همه با کمک هم کار او را در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهند ولی در خراسان جنوبی گویا هرکدام از دستگاه های دولتی کار خود را انجام می دهد و حاضر به همکاری و تعامل با دیگر دستگاه ها نمی باشد و همین موضوع در تسهیل گری کرا شرکت های دانش بنیان مشکل ایجاد می کند.

 

سنگ اندازی برخی ادارت در تسهیل امور کارآفرینان

«پاسبان» نیز از جوانانی که شرکت آموزشی و تولید محتوا دارد در این باره عنوان کرد: از آنجاکه نیروی متخصص نداریم پس نمی توان فقط با چند ساعت کارگاه آموزشی نیروی ماهر و توانمند وارد بازار این کار کنیم پس در نتیجه به تداوم نیاز دارد و باید در زمینه آموزش برنامه ریزی های لازم انجام شود. وی با بیان اینکه اکثر شرکت های دانش بنیان نیاز مالی چندانی ندارند و بیشتر به کمک های آموزشی و معنوی نیاز دارند، افزود: متأسفانه برخی از ادارات به جای اینکه کمک کننده باشند و کار این جوانان را راه بیاندازند بیشتر سنگ اندازی انجام می دهند تا آن کارآفرین هم به جای ادامه کار خود دلزده شود و حتی به استان های دیگر برود.

 

 

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران
رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (محصول زرشک)
نشست تخصصی نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی با فعالان اقتصادی استان
آخرین مهلت ارسال اطلاعات کتابچه